TOPPSCORE PÅ SNØ: Hankook Winter I*Pike RS+
TOPPSCORE PÅ SNØ: Hankook Winter I*Pike RS+

Vinnerdekk på snøføre

Hankook Winter I*Pike RS+

Koreanske Hankook kom bra ut i testen i fjor og gjør det samme i år.

Publisert Sist oppdatert

Hankook Winter I*Pike RS+

82 poeng

Koreanske Hankook kom bra ut i testen i fjor og gjør det samme i år.

Fakta

Produksjonsland:Sør-Korea Produksjonsdato:08/02 2016 Hastighetsmerking:T Lastindeks:94 Innside/utside:nei Rotasjonsretning:ja Pigger:170

Snø

Akselerasjon:10 Bremselengde:10 Kjøreegenskaper:10

Is

Akselerasjon:9 Bremselengde:9 Kjøreegenskaper:9

Tørr asfalt

Bremselengde:5 Kjøreegenskaper:5

Våt asfalt

Bremselengde:7 Kjøreegenskaper:8

Annet

Støy:5

Det presterer jevnt bra på is, og på snø er det best når det gjelder bremsing og akselerasjon.

På den svingete testbanen er dette ett av dekkene som testførerne gir gode skussmål for sikre egenskaper i alle situasjoner.

Minus er bremseegenskapene på tørr asfalt. Der er det dårligst.

Slik gjennomføres vinterdekktesten!

Hva betyr tallene?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.
  • Rotasjonsretning/innside utside viser hvordan dekkene skal monteres på bilen for at mønsteret i dekket skal fungere best mulig. Enten står det en pil på dekket som viser hvilken vei dekket skal rotere, eller så står det angitt hvilken side på dekket som skal vende ut.