SUKSESS: Etterfølgeren til elbil-suksessen Nissan Leaf er klar i løpet av 2017. Den får klare trekk fra konseptbilen IDS. Foto: Rune Korsvoll

Skryter av Norge

Først ny Leaf, så flere nye elbiler fra Nissan

Nissan utvikler nå en ny plattform som skal brukes til å bygge flere ny elbiler de neste årene. Men først skal en ny og svært spennende Leaf på veien. Det sier Nissans sjef for produktplanlegging, Ponz Pandikuthira, til Motor. Han skyter av den norske elbil-politikken.

Publisert

– På min kalender står der allerede 2025. Det er ikke lenge til i vår verden, Ponz Pandikuthira, til Motor når vi treffer ham under en konferanse om Nissans planer for teknologi og utvikling fram mot 2020.

– De neste årene kommer det til å skje utrolig mye spennende både når det gjelder selvkjørende biler og når det gjelder elektrifisering av våre modeller. Jeg kan garantere at du kommer til å bli overrasket over det vi vil vise fram opp mot 2020, sier Ponz Pandikuthira. Han overtok ansvaret for all produktutvikling i Nissan i Europa tidligere i sommer.

Les også: Disse bilene kan bli Årets Bil i Europa 2017

– I 2023 kommer det til å være like billig å produsere en elektrisk bil som en bil med bensin- eller dieselmotor. Årsaken er i første rekke at prisen på batterier vil fortsette å synke betydelig. I 2025 vil rekkevidden på våre elbiler være like lang som på en bensinbil i dag. Hvorfor skal noen ønske å kjøpe en bensin- eller dieselbil når du kan kjøre 500 kilometer elektrisk og mulighetene for hurtiglading blir mange, spør Ponz, som gjerne skryter av den norske elbilpolitikken.

– Norge er et forbilde med sin elbilpolitikk. Politikerne har vist at det er mulig å få folk til å kjøpe elektrisk, dersom det er politisk vilje til å gjennomfør dette. 

Vi har kjørt: Nye, spennende Nisan Micra verd å vente på

– Nissan investerte mye penger i elektriske biler før noen andre i bilindustrien valgte å satse på dette. Nå jobber vi med å utvikle en helt ny elektrisk plattform. På denne plattformen kommer vi til å bygge flere forskjellige elektriske biler. De vil får en rekkevidde fra 400 til 500 kilometer, alt etter hva du ønsker å betale for. Jo lenger rekkevidde, jo mer koster batteriene selvfølgelig. Vi skal selge to millioner elektriske biler per år i 2025. Det er vår plan, sier han.

Men før dette skal en ny Nissan Leaf på plass. Dagens modell har vært på veien i seks år allerede og er klar for en fornyelse.

Les også: Nissan-eierne de vennligste

– Noen nøyaktig dato for nye Leaf kan jeg ikke gi deg ennå, sier Ponz. Den kommer til å basere seg på dagens modell, men får et utseende som henter mange ideer fra en av konseptbilene vi har lansert det siste året. Vi bygger ikke konseptbiler for moro skyld. De brukes for å måle publikums interesse for nyt design.

Konseptbilen Ponz tenker på er trolig IDS. Det betyr et svært spennende utseende.

Vi tror at Leaf blir vist fram i løpet av neste år – enten på bilutstillingen i Genève i mars eller på Frankfurt-utstillingen til høsten.