BEKYMRET: Eric-Mark Huitema i bilprodusentorganisasjonen ACEA. Foto: ACEA

Europeisk bilsjef advarer:

«Ulikhetene i Europa er ekstremt bekymringsfulle»

Salget av lav- og nullutslippsbiler vokser med svært ulik hastighet rundt om i Europa. Det vil si: Noen steder vokser det ikke i det hele tatt. Og det får lederen i den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA til å slå alarm.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Elektriske biler utgjør 0,2 prosent av bilparken i Europa.

– Selv om den gjennomsnittlige markedsandelen for biler med alternativ drivlinje er på vei opp i EU-området samlet, er det så store forskjeller mellom landene at det er ekstremt bekymringsfullt, sier generalsekretær Eric-Mark Huitema i organisasjonen for europeiske bilprodusenter (ACEA).

Norge er en helt egen øy på det europeiske bilkartet. Og ligger strengt tatt utenfor Huitemas område, både geografisk og organisatorisk.

En ny rapport fra ACEA viser at organisasjonen har bekymringer nok om ikke Norge skal være en del av målestokken.

Ikke hektes av

– Når vi nå setter fart på arbeidet med overgangen til nullutslippssamfunnet er det viktig at ikke noen land eller noen innbyggere blir hektet av, sier Huitema.

Men kartet er allerede ulikt – og det er delt opp etter linjer som speiler inntektsnivået i de forskjellige landene: Elektrisk i nord og vest, fossilt i sør og øst.

Mens salget av helelektriske biler og ladehybrider i Tyskland var på 67.504 biler og en markedsandel på 2 prosent i 2018, var nybilsalget i Latvia i samme kategori på 93 biler, en markedsandel på 0,6 prosent.

Norge utenom

Polen har en elektrisk andel på 0,2 prosent av privatbilsalget, mens det bare er vesteuropeiske land som har en andel over 1,5 prosent. Og bare i fire land har elbilene en markedsandel på over 2,5 prosent – Norge ikke inkludert…

Sør i Europa lugger det også på ladefronten.

Selv om Italia og Spania er EUs tredje og fjerde største økonomi, er elbilandelen under 1 prosent.

– Mobilitet i sin moderne form må være noe man har råd til i alle samfunnslag. Derfor oppfordrer vi myndighetene over EU-området til å etablere insentivordninger som kan stimulere salget av lavutslippskjøretøy, sier Huitema.