STOPPER OPP: Verdens bilfabrikker er i øyeblikket mer er eller mindre stengt. Nå er det også stopp ved kobolt-gruvene i Kongo på grunn av koronasmitte. Dette arkivbildet av en ung gutt er tatt uten Likasi, sør i Kongo. Foto: Schalk van Zuydam, AP
STOPPER OPP: Verdens bilfabrikker er i øyeblikket mer er eller mindre stengt. Nå er det også stopp ved kobolt-gruvene i Kongo på grunn av koronasmitte. Dette arkivbildet av en ung gutt er tatt uten Likasi, sør i Kongo. Foto: Schalk van Zuydam, AP

Koronaviruset har nådd gruvene i Kongo:

Stanser kobolt-produksjonen i Kongo

Elbilprodusentene jobber aktivt med å redusere mengden kobolt i batteriene. Nå struper uansett koronaviruset utvinningen i det største produksjonslandet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kongo leverer rundt 60 prosent av verdens kobolt.

To personer er testet positivt for korona i Katanga, den delen av Kongo som har den mest omfattende gruvedriften. Myndighetene har bestemt at alt arbeid nå skal stanses, i første omgang i to dager.

Det er bare militære, politi, helsepersonell og autoriserte embedsmenn som unntas bestemmelsene, skriver Reuters.

Kongo produserer rundt 60 prosent av verdens totale koboltmengde. Mye av råvarene går med til å produsere batterier til et elbilmarked som vokser kraftig.

Knapphet

Flere store produsenter jobber aktivt med å utvikle batterier som ikke avhengig av kobolt – både fordi det er knapphet på kobolt og fordi menneskerettighetsorganisasjoner verden over har reagert på det omfattende barnearbeidet i gruvene.

General Motors (GM) lanserte nylig et batterisystem, som ved hjelp av ny kjemi gjør det mulig å redusere innholdet av kobolt med 70 prosent. Tesla jobber med samme teknologi for Model 3-versjonen, som nå produseres på den nye fabrikken i Shanghai.

Andy Oury, ingeniør i GM, sier følgende om den nye batteriteknologien:

– Dette er et kjempesteg på veien mot en kjemi med høyere grad av nikkel og lavere grad av kobolt.