SÆRT: Den passer nok ikke for alle, Daymak Spiritus - en trehjuling med eldrift - selv om den kan tjene penger for eieren.
SÆRT: Den passer nok ikke for alle, Daymak Spiritus - en trehjuling med eldrift - selv om den kan tjene penger for eieren.

Bitcoin, Dogecoin eller Etherum?

Sjekk bilen som utvinner kryptovaluta

Tjen penger når du står parkert - og betal underveis. Det er muligheten Daymak lokker med for å selge sin elbil Spiritus.

Publisert

Du har kanskje ikke hørt om Daymak? Det er et av mange selskaper som selger kjøretøy litt utenom det vanlige – både elsykler, el-scootere og elektriske trehjulinger.

Selskapet er basert i Canada og ble grunnlagt så tidlig som i 2001. De har et nettverk på i overkant av 100 forhandlere og kjøretøyene deres skal være eksportert til 25 land.

Trehjuling

Deres nyeste produkt, foreløpig under utvikling som prototype, har navnet Daymak Spiritus og er en elektrisk trehjuling med to seter og saksedører.

Den kan på sett og vis minne om en Polaris Slingshot - en bensindrevet trehjuls racer som en kort tid også var i salg i Norge for få år siden. Nå har Daymak utstyrt sin bil med et tak – og dette er dekket med solceller.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DIN NESTE BIL? </span>Daymak Spiritus.
DIN NESTE BIL? Daymak Spiritus.

Spiritus er én av flere kommende elektriske farkoster i en ny modellrekke fra Daymak, som har fått merkenavnet Daymak Avvenire. Seks ulike kjøretøyer er planlagt i det varierte sortimentet som vil bestå av en elsykkel, en elektrisk scooter, en lukket ATV og ... en flyvende elbil.

Prototype i år

Kanadierne tar imot forhåndsbestillinger på Spiritus for å finansiere byggingen av den og tidslinjen frem mot de første ferdigproduserte eksemplarene går fra september i år til september 2023, selv om selskapet på sine hjemmesider har tatt høyde for at det kan ta ytterligere et år eller to før de er i mål.

Spiritus kommer i to utgaver i to vidt forskjellige prisklasser.

Men begge kommer med muligheten for å utvinne kryptovaluta når de er parkert, via suiten Daymak Nebula med tilhørende wallet på smartmobilen.

Prosessen kan foregå både om bilen er plugget inn, om den lader trådløst (en løsning som også er planlagt), eller bare parkert.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTVINNING PÅGÅR:</span> Nebula-prosessoren i Daymak Spiritus skal kunne utvinne noen kroner i kryptovaluta hver gang den settes til lading.
UTVINNING PÅGÅR: Nebula-prosessoren i Daymak Spiritus skal kunne utvinne noen kroner i kryptovaluta hver gang den settes til lading.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">UTVUNNET: </span>Oversikt over inntjeningen i Nebula-appen.
UTVUNNET: Oversikt over inntjeningen i Nebula-appen.

Pris fra 180.000 kroner

Den ene av de to versjonene, Spiritus Deluxe, skal utstyres med et batteri på 36 kWt som skal gi 290 km rekkevidde. Denne, basert på en rørramme, selges inn som et utpreget pendlerkjøretøy, men skal få høyst akseptable ytelser med 0-100 km/t på litt over syv sekunder og en topphastighet på 135 km/t.

Prislappen etter dagens dollarkurs er på 180.000 kroner.

Vi er hakket mer skeptisk til neste nivå, som har fått navnet Spiritus Ultimate – og ikke bare fordi prislappen er en helt annen. Vi snakker pris på 1,3 millioner.

Men dette er en konstruksjon i karbonfiber, både chassis og karosseri, den er trehjulsdrevet og skal kunne klare 0 til 100 på to sekunder. Verdens overlegent raskeste trehjuling, i så fall.

På en eller annen måte skal Daymak dessuten klare å få plass til et batteri på 80 kWt i Ultimate-versjonen, noe som skal gi 480 km rekkevidde.