NESTEN ELEKTRISK: Ikke helt elektrisk, men nesten. Nye Black Cab kan kjøre 210 kilometer på ren strøm, mens en rekkeviddeforlenger kan brukes utenfor byene. Foto: LEVC

Nå i elektrisk utgave:

Londons berømte Black Cab klar for Norge

Londons berømte svarte taxi er nå klar for Oslo og Norge. En helt ny elektrisk utgave av bilen lanseres nå og den første norske bilen vises på elbilkonferansen Nordic EV Summit denne uken.

Publisert Sist oppdatert

Helt elektrisk er den riktignok ikke:

Den kan kjøre inntil 120 kilometer på strøm i bystrøk, mens en liten motor fungerer som en rekkeviddeforlenger for turer utenfor byene.  

Den første bilen som vises er ikke svart, men lakkert i fargene til det norske flagget.

– Det er for å vise at Norge er representert på flere måter i den nye bilen. Ikke bare er Norge et svært spennende land for oss å introdusere den nye bilen i. Norske Hydro har levert aluminium til bilen og den har vært på flere vintertester i Norge, sier Chris Gubby, som er sjef for LEVC (London EV Company, tidligere London Taxi Company)  som bygger den nye bilen.

Selskapet eies av kinesiske Geely, den samme selskapet som eier Volvo, men bilen bygges på en fabrikk i Coventry, England.

Les også: Nye Nissan Leaf kan kjøres med en pedal

Med introduksjonen av denne bilen, får norske taxi-eiere flere biler med elektrisk drivverk å velge mellom.

I dag kjører det flere Tesla-modeller som taxi i Norge.

Det spesielle med LEVC er altså at den kan kjøres elektrisk i by og med en rekkeviddeforlenger på langtur. Bilen har seks seter, har høyt tak og er svært komfortabel for passasjerene.

Totalt oppgis rekkevidden på bilen til 640 kilometer.

Les også: GM med bil uten ratt og pedaler i 2019

Det er Autoindustri A/S, et datterselskap til Subaru Norge, som skal står for salget av bilen i Norge.

– Det er spennende for oss å introdusere en bil med elektriske muligheter som er spesialbygget som taxi. Vi ser et stort potensial i å lansere en slik bil i Norge og tar mål av oss til å gjøre LEVC til den foretrukne bilen i taxi-næringen i Norge, sier Jan Kåre Holmedal, som er sjef i Autoindustri A/S.

Flere detaljer som pris, hestekrefter og blandet forbruk har produsenten ennå ikke avslørt.