ENKELT VALG: Valg av drivlinje var lett. Det var vanskeligere å velge modell, mener Mia Kværna. Bilen må ha god plass, gå langt - og samtidig ha litt faktor. Foto: Tom Hansen

Mia (32) valgte elbil:

«Jeg hadde ikke råd til å ha noe annet»

Mia Kværna bor innenfor bomringen i Oslo og jobber utenfor. Når bomavgiftene øker ytterligere i 2019, koster det henne mindre i året å betjene et lån på en ny bil enn å passere bommene.

Publisert Sist oppdatert

– Valget var veldig enkelt: Jeg hadde ikke råd til å ha noe annet enn elbil, sier Mia til Motor.

Mia jobber på politistasjonen i Sandvika i Bærum, men bor i Oslo. Hun er avhengig av privatbil for å komme seg til og fra jobb på ugunstige tider av døgnet, men det stadig tettere bomnettverket rundt hovedstaden tar kvelertak på privatøkonomien hennes, føler hun.

Elbil er eneste utvei.

– Det koster meg mindre å ha lån på denne, bekrefter Mia og ser bort på en Ioniq hun har dekorert selv – og som for anledningen matcher buksa.

– Jeg er litt forfengelig, sier hun og ler.

– Jeg synes bilene skal ha litt faktor. Det er ikke alle elbiler som har det. Noen av dem ser ut som små romskip. Nå ser i hvert fall alle at det er jeg som kommer kjørende, jeg synes faktisk den er blitt veldig stilig.

Som vi skjønner:

Det var enkelt for Mia å velge elbil. Litt vanskeligere å velge modell.

Les også: «Skulle jeg ha valgt elbil, måtte den ha gått 100 mil på én lading»

– Det viktigste for meg var at den kunne gå langt. Dessuten måtte den ha bra med plass, jeg reiser ofte til fjells med ski og snowboard, forteller hun.

Både Renault Zoe og VW e-Golf ble vraket til fordel for Ioniq'en.

Mia har bare hatt bilen i tre uker når hun møter Motor. Men hun har allerede vært på langtur til Fredrikstad.

– Jeg trodde jeg skulle få litt angst for å gå tom for strøm. Men jeg kunne sikkert kjørt tilbake til Oslo uten å lade, mener hun.

Hun har allerede lært seg å sette pris på mange av finessene i bilen.

– Det er topp at man bare kan plotte inn en destinasjon, så får du beskjed om hvor du bør stoppe og lade, sier Mia og nevner videre både dødvinkelvarsleren og ventilasjonen i setet.

Og behovet for rattvarme kommer...

Les også: Hybrid, ladbar hybrid eller elbil – dette mener ekspertene i  Leaseplan

– Så blir man jo litt bortskjemt med å kjøre i taxifeltet og parkere gratis. Faktisk er jeg mer fornøyd enn jeg trodde, sier hun og smiler.

– Hva med miljøgevinsten? 

– Et ekstra pluss, svarer hun nøkternt.

TALLENES TALE

  • Mia betalte: Kr. 296.000.
  • Rekkevidde: 203 km (oppgitt 280 km)
  • Antatt verditap per år: Kr. 20.000–25.000.