ANNONSEVEGRING: Elon Musk ønsker ikke å bruke penger på å reklamere for Tesla, men blant aksjonærene kan resultatet av en avstemming tvinge ham til å endre syn. Foto: John Raoux, NTB-AP

Aksjonærmøte i Tesla i juli:

Vil tvinge Musk til å bruke penger på reklame

Tesla har aldri brukt en eneste dollar på annonser. Ikke ennå. Tesla-sjef Elon Musk misliker både kjendiseri og reklame – og vil heller bruke penger på produktutvikling. Men nå kan han møte motstand hos egne aksjonærer.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: 7. juli skal Tesla-aksjonærene stemme over omstridt forslag.

På det kommende aksjonærmøte i begynnelsen av juli skal det stemmes over hvorvidt Tesla skal begynne å markedsføre seg i de tradisjonelle reklamekananalene for å markere seg i en stadig tettere elbilkonkurranse.

Musk og resten av styret er klare i sin sak: Nei. 

Tesla skal ikke betale kjendiser for å kjøre noen av modellene, heller ikke bruke såkalte «påvirkere» til å fremme salget, eller bruke penger på annonsering.

– Det andre bruker på annonsering, bruker vi på produktforbedring, har Musk uttalt tidligere. 

Les også: Tesla setter ned prisen Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Redusere feilinfo

Han har til og med hevdet at de tradisjonelle mediene ikke liker ham fordi han ikke kjøper annonseplass hos dem. 

Men ute blant aksjonærene kan stemningen tolkes annerledes.

Electrek refererer blant annet til San Diego-baserte James M. Danforth, som mener annonsering ble nødvendig da Tesla i fjor besluttet å legge ned fysiske butikker og kun basere seg på nettbasert salg.

Han foreslår at Tesla bruker minst 50 dollar (snaue 500 norske kroner) per produserte bil for å løfte merkevaren og øke interessen – men også redusere feilinformasjon om Teslas produkter og økonomi.

Økt bevissthet

Ikke minst mener Danforth at Teslas ambisjon om å øke miljøbevisstheten og redusere skadene på klimaet, bare kan kommuniseres på betalte plattformer. Det er milliarder av forbrukere som ikke kjenner til lille Tesla.

Teslas styre anbefaler at aksjonærene stemmer mot forslaget, og skriver blant annet dette i en uttalelse:

«Styret har vurdert dette forslaget og har bestemt at det ikke vil tjene Teslas eller våre aksjonærers beste. Selv om vi ønsker tilbakemeldinger fra aksjonærene, tror vi også at vi har en erfaren ledergruppe som best kan bestemme Teslas forretningsdrift, inkludert salgs- og markedsføringspraksis.»