SUPER-DUPER-CHARGER: Ladenettverket til Tesla er foreløpig overlegent alle andre. Nå utvides nettverket med tredje generasjon teknologi. Det gjør at du kan lade opptil 12 mil på en Model 3 Long Range på bare fem minutter. Foto: Peter Raaum
SUPER-DUPER-CHARGER: Ladenettverket til Tesla er foreløpig overlegent alle andre. Nå utvides nettverket med tredje generasjon teknologi. Det gjør at du kan lade opptil 12 mil på en Model 3 Long Range på bare fem minutter. Foto: Peter Raaum

Tesla med første norske 250 kW-laderen i Lier:

Nå skal en vanlig ladeøkt ta 15 minutter

Tesla har startet utrullingen av tredje generasjon superlader. En Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Teslas V3 Supercharger – med en effekt på opptil 250 kilowatt – åpnes nå i Norge.

Den første stasjonen er lagt til Liertoppen, mellom Oslo og Drammen. Anlegget åpner allerede i mars, og blir blant de første V3-stasjonene i Europa.

Det kan også bli en av verdens største når alle ladestolpene er på plass. 

Stasjonen vil i første omgang ha 10 ladeplasser. Men innen sommeren utvides det med ytterligere 30 plasser. Alle de 40 ladeplassene på Liertoppen vil være såkalte V3 Superchargers.

Erfaringene fra stasjonen på Liertoppen danner grunnlaget for den videre utvidelsen av ladenettverket til Tesla i Norge.

Bare V3 fremover

– Alle stasjonene vi bygger i Norge fremover vil være V3, og vi kommer til å åpne flere nye stasjoner i år. Hvem som blir den neste, og nøyaktig når det blir, avhenger av flere forhold, så vi kan ikke bekrefte noe mer akkurat nå. Men det blir ikke lenge til neste stasjon åpner, forsikrer Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, overfor Motor.

Tesla har i øyeblikket 61 Supercharger-stasjoner med til sammen 816 ladestolper her til lands. I løpet av 2020 kommer det også stasjoner i Finnmark. 

De nye superladerne har en effekt på opptil 250 kilowatt. Tesla oppgir at en Model 3 Long Range kan lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter. En typisk ladeøkt vil være rundt 15 minutter.

I Europa vil stasjonene kun ha CCS-kontakt. Model S og X bygget etter 1. mai 2019 støtter CCS-adapteret som standard, og eiere av slike biler fikk adapteret inkludert ved levering.

Les også: Vi har kjørt verdens største elbiltest i vintervær

Slutt på effektdeling

– Alle Model S og Model X bygget før 1. mai 2019 kan bygges om slik at de kan bruke CCS-adapteret. Serviceavtale for å ordne dette bookes enkelt og greit i Tesla-appen, sier Sandvold Roland.

Kapasiteten på superladeren styres av ett eller flere kabinetter som hver har 1 megawatt makseffekt. Dermed er det slutt på effektdelingen mellom to og to stolper, og funderinger på hvilken ladeplass som bør velges for best mulig effekt.

De nye V3-stolpene vil visuelt skille seg litt ut fra dagens V2-stolper. Men prisstrukturen blir som før.

– Biler som har gratis Supercharging har dette også på V3 Supercharging, og biler som betaler for Supercharging betaler samme pris på alle stasjonene våre i Norge, enten de er V2 eller V3, opplyser Sandvold Roland.

For Tesla-kunder som ikke har Supercharging inkludert, koster dette 1,70 kr per kWt.