STORBYTRAFIKK: Biler i bydelen French Consession i sentrum av Shanghai. Foto: Peter Raaum
STORBYTRAFIKK: Biler i bydelen French Consession i sentrum av Shanghai. Foto: Peter Raaum

Stanser gamle støtteordninger:

Slik skal Kina selge flere elbiler

Kina faser ut de økonomiske støtteordningene til elbiler, men tar nye grep for en grønnere bilpark. Nå nektes lokale myndigheter å innføre kvoter på bilskilt for elbiler.

Publisert Sist oppdatert

I de kinesiske storbyene er stramme kvoter på bilskilt et av de viktigste virkemidlene for å begrense trafikkaos og luftforurensing. Det er vanlig å måtte vente mange år på registrering og skilt til en ny bil i flere av Kinas største byer.

Bare i Beijing ventet over tre millioner mennesker i kø for de 60.000 nye bilskiltene som ble levert ut i 2018.

Nå har den nasjonale utviklings- og reformkommisjonen bestemt at slike kvoter skal fjernes for elektriske biler, melder nyhetsbyåret Reuters.

Elbilene utgjør stadig bare en liten brøkdel av den kinesiske bilparken, men andelen er kraftig voksende.

Nettstedet Electrek skriver at Tesla nylig innførte en ordning hvor Model 3-kjøpere i Beijing kunne leie skilt, men dette tilbudet vil nå miste mening.

Powered by Labrador CMS