HARD KONKURRANSE: Nye Ford Kuga kommer som ladehybrid, men foreløpig ikke i kombinasjon med firehjulsdrift – som mange konkurrenter. Kugas fortrinn er kjøreglede og plass. Foto: Ford Motor
HARD KONKURRANSE: Nye Ford Kuga kommer som ladehybrid, men foreløpig ikke i kombinasjon med firehjulsdrift – som mange konkurrenter. Kugas fortrinn er kjøreglede og plass. Foto: Ford Motor

Ford Kuga får 56 km elektrisk rekkevidde:

Ypper seg mot hybridkongene

Tredje generasjon Ford Kuga kommer på markedet med en miks av klassiske og ferske SUV-kvaliteter. Men konkurransen blir også merkbart tøffere i løpet av året.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford Kuga er en av mange nye ladbare kompakt-SUV-er i 2020.

Mitsubishi Outlander har regjert ganske alene som ladbar SUV med firehjulsdrift til folkelig pris. Men nå kommer konkurrentene. Bestselgeren med konvensjonell hybridteknologi, Toyota RAV4, har omsider også blitt ladbar.

Og det store PSA-konsernet ruller ut SUV-ene Peugeot 3008, Opel Grandland, DS 7 Crossback og Citroën C5 Aircross.

De tre første med både ledning og firehjulsdrift.

Citroën må i første runde nøye seg med forhjulsdrift, og er sånn sett den mest relevante konkurrenten til Kuga.

I ladbar versjon blir Kuga kun tilgjengelig med forhjulsdrift.

Senere på året kommer den også med firehjulsdrift, men da med tradisjonelle fossilmotorer, blant annet en ikke-ladbar hybrid.

KUGA ST-LINE: Som Ford-modeller flest kommer Kuga som Titanium, ST-Line og Vignale. Her er mellommodellen ST-Line.
KUGA ST-LINE: Som Ford-modeller flest kommer Kuga som Titanium, ST-Line og Vignale. Her er mellommodellen ST-Line.

God plass

Ser vi bort fra den klassiske egenskapen firehjulsdrift, så er det fortsatt noen andre SUV-kvaliteter i behold på Kuga. Ført og fremst god plass. 

Kuga har vokst i alle retninger, og den ladbare versjonen har nå et bagasjerom på akseptable 510 liter. Det er over 100 liter bedre enn både Opel og Peugeot og 50 liter bedre enn Outlander, men mindre enn DS 7 Crossback og RAV4.

Uten å ha testet bilen på norske veier ennå, kan vi trolig også legge til kjøreegenskaper som en av plussfaktorene.

Ford Focus er bygd på samme plattform, og har blant annet i test her i Motor demonstrert sin klasseledende kjøreglede.

Det er all grunn til å tro at Kuga ivaretar Fords gode rykte her.    

KUGA VIGNALE: Detaljer fra toppmodellen Ford Kuga Vignale.
KUGA VIGNALE: Detaljer fra toppmodellen Ford Kuga Vignale.

 

56 km rekkevidde

I ladbar versjon får Kuga 225 hester og en elektrisk rekkevidde på opptil 56 km. Startprisen for en godt utstyrt Tianium-versjon blir på 399.000 kroner (eks. frakt/levering). Da får du blant annet 18 toms aluminiumsfelger, oppvarmet frontrute, navigasjon, justerbare bakseter og filskiftevarsler med kantoppdagelse.

Neste steg opp er ST-Line til 439.000, med blant annet ytterligere tillegg som LED hovedlys, delskinnseter, premium lydanlegg og oppgradert instrumentpanel.

Toppmodellen Kuga Vignale koster 472.000, og har i tillegg blant annet head-up-display, handsfree bakluke, skinnseter og aktiv støydemping som standard.

Powered by Labrador CMS