FRA KRISE TIL NYE TANKER: – I september i fjor fikk vi en krise i fanget som vi ikke hadde bedt om og ikke hadde noen skyld i. Men diesel-skandalen har fått VW til å tenke helt nytt om framtiden, sier VW sjef Ulf Tore Hekneby. Foto: Rune Korsvoll

Nå tenker VW helt nytt og elektrisk

– Det har vært et tøft år med diesel-skandalen

– Det har vært et krevende og utfordrende år for oss. VW-ledelsens innrømmelse av diesel-jukset kom som lyn fra klar himmel og førte til at hverdagen ble snudd helt på hodet. Over natten måtte hele VW-organisasjonen snus rundt for å ta seg av de 147.000 kundene i Norge som hadde dieselbiler med for høye utslipp. Nå ser vi at det kommer gode ting ut av dette også, sier Ulf Tore Hekneby, som er sjef for VW.

Publisert

Det var 22. september i fjor at styret i VW innrømmet at rundt 11 millioner biler verden over, inkludert modeller fra Audi, Skoda og Seat, var manipulert for å klare de strenge utslippskravene i USA. I Norge var 147.139 biler fra 2008-modeller og nyere berørt. I tillegg kommer rundt 15.000 privatimporterte biler som vi også skal utbedre gratis. Bilene har en liten “dings” som kjenner igjen den rullende landeveien som utslippsmålingene for typegodkjenningen kjøres på og iverksetter full NOx-rensing. Tilbake på landeveien, kopler systemet over til vanlig drift med påfølgende høye NOx-utslipp.

Les også: Det norske oljefondet saksøker VW

– Som lyn fra klar himmel

– Fikk dere et varsel i forkant om at VW-ledelsen ville innrømme juks?

– Vi fikk ingen forvarsler om hva som skulle komme. Fra den ene dagen til den andre sto vi midt i noe som du gjerne kan kalle en krise. Dette var noe ingen av oss hadde skyld i. Jeg er imponert over hvor fort vi klarte å snu hele organisasjonen rundt mot å tenke løsninger for  kundene. Men jeg er også imponert over kundene, som har vært svært tålmodige med oss i denne situasjoen.

– Det har tatt lang tid å utbedre de norske bilene?

– Ja, det har tatt tid og vi er fortsatt midt oppe i jobben. Så langt har vi utbedret 33.000 biler, og har sendt ut innkalling til ytterligere 36.000 eiere. Vi regner ikke med å være ferdig med alle før ved utgangen av 2017. Også her er vi prisgitt de tekniske løsningene som fabrikken kommer opp med og får godkjent. Så fort disse er på plass og vi har nødvenige deler, og dataprogrammer, starter vi på jobben, forsikrer Hekneby.

Les også: Ingen negative utslag på forbruk og utslipp viser tester

– Nå tenker vi helt nytt

Kan du se noen positive ting ved det som har skjedd?

– Etter hvert som vi får denne skandalen litt på avstand, ser jeg at det også kommer noe god ut av den. Den har snudd opp ned på hele VW-orgganisasjonen. Vi har en ny ledelse med Herbert Diess i spissen, som er betydelig mer åpen og ydmyk enn tidligere. Den har også gjort av VW nå tenker helt nytt om framtiden. Utviklingen mot en elektrisk framtid har skutt fart. Det første resultatet er nye e-Golf med lang rekkevidde som kommer etter påske. En helt ny platform for elektriske biler er under utvikling og i 2020 kommer elektriske ID på veien. Dette blir vår nye folkebil, slik Folkevogn var i 1938 og Golf i 1974. ID får en elektrisk rekkevidde på rundt 500 kilometer, har utvendige mål som en Golf, men innvendig plass som en Passat. For oss i Norge er dette en drømmebil. Norske myndigheter vil innføre forbud mot salg av  biler med vanlige forbrenningsmotorer i 2025. ID er på plass fem år før dette.

Les også: VW kjøper tilbake biler for 122 milliarder kroner

– Vi ser framover og 2020 er rett rundt hjørnet for oss, sier Hekneby, som fra 1. januar er forfremmet fra sjef for VW i Norge, til sjef for Harald A. Møller A/S. Det betyr ansvaret for både VW, Audi og Skoda.