KONKURRENTEN: Optima Sportwagon har egentlig bare en konkurrent – VW Passat GTE – men er billigere og har mer utstyr som standard. Foto: Rune Korsvoll

Ny ladbar Kia Optima kommer nå:

Denne bilen slår Passat på pris, utstyr og rekkevidde

VW Passat GTE er en suveren leder blant stasjonsvogner med ladbart hybriddrivverk. I Kia Optima Sportwagon får den en seriøs utfordrer som både er billigere og bedre utstyrt. Vi har prøvekjørt bilen som kommer til Norge om få dager.

Publisert Sist oppdatert

Ladbare hybrid-biler, som kombinerer en bensinmotor, elektrisk motor og en liten batteripakke som kan lades fra kontakten hjemme, står nå for over 20 prosent av nybilsalget i Norge.

Noe av forklaringen til populariteten er en generøs avgiftsrabatt fra myndighetene på nybilprisen, som følge av et gunstig CO2-utslipp i en enkel EU-test.

Les også: Nå kommer Kia med en liten SUV

Kia Optima er en stor stasjonsvogn, omtrent ti centimeter lenger enn hovedkonkurrenten VW Passat.

Optimas hybridsystem har et batteri på 11,3 kWh som skal gi en rekkevidde på strøm på 62 kilometer, ifølge Kia.

Da vi kjørte bilen var det sommer og sol og vi klarte 55 kilometer uten å kjøre spesielt økonomisk før bensinmotoren startet og hjalp oss videre.

Les også: Sjekk denne testen av fire supre plug-in-hybrider

Dette er en del lenger enn det VW Passat klarer, men større batteri betyr også at det tar større plass i bilen.

Batteriet ligger under gulvet i bagasjerommet, noe som gjør at du får 440 liter effektivt volum. Passat har til sammenlikning 483 liter.

Det tar mellom tre og fem timer å lade batteriet hjemme, avhengig av om du bruker 16 eller 10 amperes kontakt. Hurtigere lading enn dette er ikke mulig.

På veien kjører Optima komfortabelt, med relativt lavt innvendig støynivå, blant annet siden bilen har «bare» 17-tommers hjul som standard.

Automatgir er standard.

Vi sitter bra og utstyret i standardutgaven er godt med bant annet LED hovedlys, elektrisk bakluke, dynamisk fartsholder, ryggekamera, navigasjon, elektriske setejustering, varme og ventilasjon i førersetet, varme i baksete og ratt, automatisk bybrems med fotgjeng gjenkjenning, filskiftvarsler med aktiv styring og blindsonevarsler som standard.

Les også: Bilene som går mest og minst i stykker

Dette er mer enn det du får i Passat.

Og det til tross for at Optima er billigere.

Passat GTE stasjonsvogn koster fra 440.000 kroner, mens Kia Optima koster fra 389.000 kroner.

Hybridsystemet med en bensinmotor og en elektrisk motor (75 hester) som jobber sammen, gir en effekt på 205 hester og 375 newtonmeter dreiemoment.

Dette er mer enn nok til å gi bilen gode kjøreegenskaper på landeveien og raske akselerasjoner når du har behov for det.

Forbruket oppgis til 0,14 liter på mila, men dette er etter en svært gunstig EU-norm. Med tomt batteri og bilen i hybrid-modus, brukte vi rundt 0,65 liter på mila.

Uansett betyr det at Optima plugg-in hybrid slipper mange avgiftskroner og derfor må betegnes som mye bil for pengene.

Les også: Bilfabrikkenes hemmelige rust-liste

Optima kan trekke henger på 1500 kilo, mens VW Passat oppgis til 1600 kilo.

DATA

Pris: Fra ca. kr 389.000,-. Motor: Bensin + elektrisk, 205 hk, tohjulstrekk, automatgir. Lengde: 4,86 m., 5 seter. Forbruk: 0,14 l/mil. CO2-utslipp: 33 g/km. Bagasjerom 440 lit.