PIGGENE UTE: Conti-dekket har supre kvaliteter for norsk vinterføre. Foto: Peter Gunnars
PIGGENE UTE: Conti-dekket har supre kvaliteter for norsk vinterføre. Foto: Peter Gunnars

Tatt ut av produksjon

Continental IceContact 3 FlexStud

IceContact3 var sesongens store nyhet. Conti-dekket gikk helt til topps i vår test, men våren 2020 ble dekket tatt ut av produksjon etter at flere kunder meldte om kvalitetsproblemer.

Publisert Sist oppdatert
Teksten nedenfor var den opprinnelige vurderingen av dekket som ble publisert våren 2019.

Continental IceContact 3 FlexStud

IceContact3 var sesongens store nyhet. Conti-dekket gikk helt til topps i vår test, men våren 2020 ble dekket tatt ut av produksjon etter at flere kunder meldte om kvalitetsproblemer.

Fakta

  • Produksjonsland: Tyskland
  • Produksjonsdato: 2019-01-07T00:00:00+00:00
  • Hastighetsmerking: T
  • Lastindeks: 98T
  • Innside/utside: nei
  • Rotasjonsretning: nei
  • Pigger: 192
    • Snø

      • Akselerasjon: 5
      • Bremselengde: 10
      • Kjøreegenskaper: 10

      Is

      • Akselerasjon: 5
      • Bremselengde: 15
      • Kjøreegenskaper: 15

      Tørr asfalt

      • Bremselengde: 4
      • Kjøreegenskaper: 2

      Våt asfalt

      • Bremselengde: 10
      • Kjøreegenskaper: 2
      • Vannplaning: 3

      Annet

      • Støy: 3
      • Forbruk: 4

PLUSS: Godt veigrep på is og snø, stillegående.

MINUS: Mykt og slingrete på barmark.

Det er et ganske ekstremt vinterdekk med uvanlig ensidig fokus på vinterveier.

Gummien er like myk som på et piggfritt dekk. Hardhetsgraden er faktisk mykere enn på Nokians piggfrie dekk!

I prinsippet er dette et piggfritt dekk med pigger, og det bidrar til at IC3 tar full pott i alle tester på snø og is. De nye «gummipiggene» gir også et lavt støynivå.

Men, akkurat som med et piggfritt dekk, så trives ikke IC3 like godt på asfalt.

Bremsestrekningen er fortsatt kort, men det myke dekket oppfører seg diffust og er litt vanskelig å håndtere. Dessuten ser det ut til å slites fort på asfalt.

Men med en helt ny standard for vinteregenskaper tar IceContact3 seieren.

PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17. Hvordan vi gjennomfører testen kan du lese her.

Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.

På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:

Her er oversikten over poengene i hver av de 14 kategoriene.

Her finner du de detaljerte målingene innenfor hver kategori.

Hva betyr tallene for hastighet og lasteindeks?

  • Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.

  • Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.