<b>LIVE FRA PARIS:</b> Citroën viste sin nye elbil tirsdag, her er både bensin og el-utgaven av C4.
LIVE FRA PARIS: Citroën viste sin nye elbil tirsdag, her er både bensin og el-utgaven av C4.

Franskmennen endrer formel:

Her er den nye elbilen fra Citroën

Vi kunne for noen dager siden vise dere de første bildene - nå som nye Citroën C4 og ë-C4 offisielt lansert, vet vi mer.

Publisert

Citroën ë-C4

Citroën lanserer tredje generasjon av kompaktbilen C4 - denne gangen som crossover - og for første gang som ren elbil.

Nå er altså crossoveren C4 lansert - også den sannsynligvis den mest aktuelle versjonen for Norge, nemlig den helelektriske ë-C4, som er den som var i fokus i dag.

Modellen er ifølge Citroën bygget for å forsvare merkets posisjon som mestere på komfort.

Det var direktøren for merket Citroën globalt, Vincent Cobée, som presenterte bilen sammen med produktansvarlig Laurence Hansen, designsjef Pierre Leclerq og prosjektleder Audrey Amar.

Komfort i sentrum

Cobée insisterte spesielt på at C4 var et nytt ledd i strategien for å konsolidere posisjonen til Citroën som et spesielt merke med en spesiell historie, tuftet på verdier som engasjerende design og lederskap innen komfort.

Det patenterte støtdempersystemet «Progressive Hydraulic Cushions» finner vi igjen i flere av Citroëns biler, ikke minst den mellomstore SUV-en C5 Aircross, som etter Motors mening har klassens beste komfort, foran sine konsernsøsken Peugeot 3008 og Opel Grandland X.

Bildeserie (klikk på pilene for å bla frem eller tilbake)

Crossover

Nye C4 er, tidsriktig nok, ingen klassisk kombi. Den er mer av en crossover, mer høyreist og med en litt røff SUV-aktig design rundt nedre del av karosseriet. Det hele kombinert med en aerodynamisk, coupé-lignende linjeføring.

Designsjef Pierre Leclerq insisterer på hvordan teamet hans har etterstrebet designmessig egenart og tydelig Citroën-identitet og fremhever spesielt viktigheten av å kombinere kraftfulle proporsjoner, store, rene flater og fint skulpterte, funksjonelle detaljer, som baklyktene eller nedre del av hekken.

Golf-størrelse

Dimensjonene plasserer den midt i det såkalte C-segmentet - altså mellom småbilene og mellomklassen, som Ford Focus og VW Golf - eller den kommende ID.3. C4 er 436 centimeter lang, 180 centimeter bred og rager 152,5 centimeter i høyden, det hele over en akselavstand på 267 centimeter.

Bakkeklaringen er noe mer generøs enn vanlig i klassen, men ikke i SUV-klassen:Snaue 16 centimeter. Bagasjerommet har et volum oppgitt til 380 liter - opptil 1250 liter med bakseteryggene nedfelt.

Praktiske detaljer

Interiøret skal være særdeles komfort-orientert, både når det gjelder sittekomfort, blant annet med det Laurence Hansen kaller Citroën-seter, altså der en sesiell type skum har som funksjon å absorbere vibrasjoner uten at setene blir altfor myke, og kan gi nødvendig støtte.

Oppbevaringsrom her og der, en skuff som erstatter hanskerommet og en holder for nettbrett på passasjersiden, er blant detaljene som skal bidra til komforten for dem ombord.

Multimediasystem og diverse sikkerhets- og assistansesystemer organisert rundt den 10-tommer store berøringsskjermen skal ifølge produsenten være særdeles brukervennlige og intuitive, noe vi selvsagt ikke kan gå gode for før en skikkelig test, selv om interiøret, sett fra PC-skjermen, virker pent designet og tidsriktig.

Middels stort batteri

C4 kommer med batteripakken vi kjenner fra de andre ferske elbilene fra PSA- konsernet - Peugeot e-208 og e-2008 samt Opel Corsa-e. Det vil si en kapasitet på 50 kWt.

Maksimal motoreffekt er 136 hestekrefter.

Citroën overrasket under presentasjonen ved å annonsere en rekkevidde på 350 kilometer (WLTP).

Det er nemlig mer enn konsernsøsknene med den samme batteripakken, som vi for øvrig alle kjørte i vår rekkeviddetest.

Produktansvarlig hos Citroën, Laurence Hansen, forklarer dette med en spesiell innsats på det aerodynamiske området, samt den spesifikke tilpasningen av den effektive CMP-plattformen.

100 kW hurtiglading

Ytelsestallene er på det jevne i klassen: Toppfarten er 150 kilometer i timen, mens bilen skal akselerere fra 0 til 100 på 9,7 - i sportsmodus, som man må velge for å få tilgang til maksimal effekt.

Maksimal hurtigladekapasitet er oppgitt til 100 kW og det skal være mulig å lade batteriet til 80 prosent på en halv time.

Raskeste hjemmelading, for den som velger 11 kW-ombordladeren (tilvalg), skal ta mellom 5 timer og 7 timer og 30 minutter (32 ampere, 3-fase).

Citroën C4 kommer i produksjon sent på sommeren og salgsstart skal starte mot slutten av året.

Powered by Labrador CMS