MÅ BETALE: Bilselgeren må betale erstatning for reparasjoner, etter å ha solgt bilen med bruktbilgaranti.

Oppdaget feil rett etter overtakelse:

Bilselger dømt etter å ha nektet garanti-reparasjon

Bilselgeren så helt bort fra at han hadde solgt bil med bruktbilgaranti, da det bare et par dager etter overtakelsen ble avdekket flere alvorlige feil på Teslaen.

Publisert

Den fem år gamle Tesla Model S hadde ifølge bilfirmaet Autospektrum på Romerike nettopp vært på service, alle servicer var blitt fulgt, og bilen ble solgt med bruktbilgaranti.

Bilen hadde en bortimot normal kjørelengde på 82.000 km, og ble solgt for 365.000 kroner.

Men rett etter overtakelsen oppdaget bilkunden flere feil. Tesla undersøkte bilen, og fant enda flere. Blant annet på dekkene, bremsene og på ladeporten – feil som måtte utbedres for at bilen i det hele tatt kunne brukes.

Bilen hadde heller ikke innfellbare speil, slik den ble annonsert med.

Fullt medhold

Bilkunden klagde, men fikk avslag på sine krav. Han gikk til forliksrådet, og fikk medhold.

Men bilforhandleren stevnet ham for tingretten.

Nå har Nedre Romerike tingrett gitt bilkunden fullt medhold.

Tingretten påpeker at service ble utført bare tre måneder før overtakelse, og at manglene burde vært oppdaget da. Kjøperen oppdaget flere av feilene kun et par dager etterpå.

Hørte på NAF

Et sakkyndig vitne som jobber med å reparere Teslaer, vitnet i retten sammen med NAFs biltekniske konsulent Audun Bergerud. De to hadde svært ulik oppfatning av saken.

Men retten valgte å lytte til Bergerud.

Bilbutikken er derfor dømt til å betale 79.000 kroner i erstatning til bilkunden for reparasjoner han måtte få utført.

I tillegg må de betale hans saksomkostninger på 27.000 kroner.