BESTSELGERE: Elbiler som VW e-Golf (det store bildet) og konkurrentene Kia Soul (øverst til høyre), Nissan Leaf og BMW i3 har alle steget i pris. Skyldes det bare større batterier? Foto: Tomm W. Christiansen (VW e-Golf)

Elbilene stiger i pris:

Økte priser på populære elbiler

Flere av de mest solgte mindre elbilene har økt betydelig i pris de siste årene. Bilbransjen sier det først og fremst skyldes større batterier og bedre rekkevidde. De ønsker ikke å kommentere hvorvidt de tjener mer på å selge elbiler i dag enn tidligere.

Publisert Sist oppdatert

Nissan Leaf er Norges mest solgte bil. En Nissan Leaf Tekna kostet 270.000 kroner i 2015 (inkludert frakt og levering). I dag koster den samme modellen 310.900 kroner, altså vel 40.000 kroner mer.

Dette har sin naturlige forklaring, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan:

– Det er jo en helt ny bil sammenlignet med den tidligere modellen. I tillegg til nytt design er bilen blitt større, med bedre komfort, mer utstyr og mye større batteri.

– Så det er ikke større fortjeneste på disse bilene i dag enn tidligere?

– Det kan vi dessverre ikke kommentere.

Fabrikkprisene på bilene, og fordelingen i fortjeneste mellom importør og forhandler (Nissan selges av flere selvstendige forhandlere, red.anm.), ønsker heller ikke Knut Arne Marcussen å si noe om.

– Da går vi inn i det forretningsmessige, og det er konfidensielt.

– Tjener Nissan og Nissan-forhandlerne mer på elbiler enn på fossilbiler?

– Det er av samme grunn også konfidensiell informasjon.

Les også: Tesla setter ned Model 3-prisen

Bilen Motor kåret til Årets beste bilkjøp i 2018, Volkswagen e-Golf har økt langt mer enn Nissan Leaf i pris de siste årene.

I 2015 kostet bilen, over middels utstyrt, 255.600 kroner (inkludert frakt og levering), ifølge analyseselskapet Rødboka (alle priser fra 2015 er hentet herfra, red. anm.).

I dag koster den fra 335.400 kroner, viser et kjapt besøk på Møllers hjemmeside.

– Det er en voksen prisøkning?

– Dagens e-Golf starter på 326.200 kroner, med et over 30 prosent større batteri enn bilen hadde ved lansering. I tillegg har bilen fått en «facelift» med et helt nytt infotainmentanlegg, samt mye mer utstyr enn forgjengeren, sier kommunikasjonssjef Anita Svanes i Møller Mobility Group.

Anita Svanes påpeker at prisene også må justeres for inflasjon.

– Tatt i betraktning alle disse faktorene til sammen vil jeg ikke si at prisjusteringen er så stor.

Hvor mye Møller Mobility Group tjener på å selge elbiler ønsker ikke kommunikasjonssjefen å gå innpå.

– Vi kommuniserer ikke på marginer eller priser fra fabrikk av konkurransemessige årsaker.

Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer

Skal tjene penger

Også en av de andre populære mindre elbilene, BMW i3, har økt betydelig i pris sammenlignet med 2015.

Da kostet denne bilen, med et utstyrsnivå over middels, 276.000 kroner (uten vinterhjul), ifølge BMW. I dag ligger prisen på 349.900 kroner (Charged Plus).

Som for de andre mindre elbilene er også denne bilen oppgradert med bedre rekkevidde og utstyr, men forsvarer det hele prisøkningen?

–  Å sammenligne prisen fra 2015 med dagens pris blir som å sammenligne epler og pærer, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW.

– Siden 2015 har BMW i3 hatt to batterioppgraderinger og rekkevidden er doblet. I tillegg er tidligere ekstrautstyr som hurtiglader og LED-lys blitt standard, og batterigarantien er utvidet fra 100.000 km til 160.000 km, fortsetter han.

– Så bilen er ikke blitt dyrere for meg som kjøper?

– Startprisen har naturlig blitt høyere, men tatt i betraktning at både rekkevidde og utstyr er markant forbedret mener vi at kundetilbudet er like bra – om ikke bedre, sier Marius Tegneby.

Han ønsker ikke å si noe om prisen på bilen fra fabrikk, eller spesifikt hvordan fortjenesten fordeler seg mellom importør og forhandler.

– Vi ønsker at forhandlerne våre skal tjene penger og at kundene skal kunne gjøre gode kjøp. Elbilmarkedet er prissensitivt, så det gjelder å treffe riktig, sier Tegneby.

Les også: Fikk bensin på dieseltanken

Stor spenning

BMW er en fabrikkeid importør, mens Møller Mobility Group er en privateid importør og forhandlernettverk i ett. Det samme gjelder det andre store bilkonsernet i Norge, Bertel O. Steen, som har Kia i sin bilportefølje.

Kia Soul kostet 235.900 kroner i 2015. I dag koster den fra 256.900 kroner.

– Det er naturlig med en prisøkning i løpet av fire år, og den skyldes også en ny og større batteripakke. Bilen gikk fra en rekkevidde på 212 km til 250 km (målt etter den «snille» NEDC-standarden som nå byttes ut med WLTP, red. anm.), sier Mette Simonsen Sauge, informasjonsansvarlig for Kia.

Det er stor spenning knyttet til den såkalte nye generasjonen Kia Soul, som lanseres i andre kvartal 2019, ikke minst når det gjelder prisen.

– Jeg har ingen pris ennå, sier Simonsen Sauge.

Det som er sikkert er at batterikapasiteten mer enn fordobles.

– Er det mer lønnsomt å selge elbiler enn fossilbiler?

– Jeg ønsker ikke å gå inn på vår fortjeneste eller margin per modell, sier Mette Simonsen Sauge.

Les også: e-tron prøvekjørt – elbilen som konkurrentene må slå