TIL TOPPS: Med firehjulstrekk kommer du deg opp bakken, selv når vinteren er på sitt barskeste. Men noen er bedre enn de andre. Foto: MARKUS PENTIKÄINEN

Fram på dårlig vintervei:

Dette er de beste bilene med firehjulstrekk

Første gang bak rattet i en bil med firehjulstrekk på dårlig vinterføre, er en opplevelse du sent glemmer. Framkommeligheten er ekstrem sammenliknet med en tohjulstrekker. Vi har testet 15 biler med firehjulstrekk og kåret Audi A4 Quattro til den beste av de beste.

Publisert Sist oppdatert

Stadig flere nordmenn kjøper bil med firehjulstrekk. I tillegg til god framkommelighet, gir de mer stabile kjøreegenskaper på veier med snø og skaps.

I desember hadde 56 prosent av alle nye personbiler som ble solgt firehjulstrekk.

Har du først hatt en bil som trekker på alle fire hjul, er det vanskelig å gå tilbake til en bil som trekker bare foran eller bak. Og det til tross for at firehjulstrekk koster en god del ekstra.

I den store vinterbiltesten som finske Tekniikan Maailma og Motor kjørte i 2016, samlet vi 15 av de nyeste bilene med firehjulstrekk for å se hva de presterte på barsk vinterføre.

I en av de viktigste del-testene satte vi bilenes evne til å ta seg fram på vinterføre på en skikkelig prøve.

Les også: Motors test av vinterdekk til SUV

Audi A4 Quattro var den eneste bilen som fikk topp-karakteren 10 poeng, mens flere av de andre klarte en god 9-er.

TEST AV FRAMKOMMELIGHET

Audi A4 2,0 TDI Quattro 10 BMW X1 20d xDrive  9 Fiat 500X 2,0 X-Cross 9 Ford S-Max 2,0 TDCi AWD 9 Land Rover Discovery S 2,0 TD4 9 Mercedes-Benz GLC 240 d 4Matic 9 Skoda Superb stv. 2,0 TDI 4x4 9 Subaru Levorg 1,6 9 Volvo V60 Cross Country D4 AWD 9 Suzuki Vitara 1,4 4WD 8 Mazda CX-3 2,0 Skyactive-G AWD 8 Ssangyong Korando D20 AWD 8 Hyundai Tucson 1,6 T-GDI 4WD 7 Kia Sportage 1,6 T-GDI 4WD 7 Renault Kadjar dCi 4WD 7

Les denne vinterbiltesten i MOTOR digitale magasin

Slik testet vi

Vi testet bilenes evne til å ta seg fram på tre forskjellige måter:

I en snødekt bakke tauende på en annen bil som veier 1250 kilo. Vi kjørte i gang der bakken har 10 prosent helling og fortsatte i 20 km/t der målet var å komme opp den bratteste delen med 20 prosent helling.

Deretter kjørte vi en såkalt u-split test i bakke, der hjulene på den ene siden av bilen står på asfalt og hjulene på den andre siden på is. Testen gir et godt svar på hvordan bilens elektroniske hjelpesystemet klarer å overføre kreftene fra hjulene som står på glatt underlag til hjulene som har best grep.

Den tredje testen var i en svingete bakke med løs snø. Hele tiden var bilenes elektroniske hjelpesystemer i standard posisjon, slik de vil være under normal kjøring. Noen av bilene har mulighet for å velge forskjellige kjøremodus etter hvilket underlag du kjører på.

Les også: Disse bilene har best varmeapparat

Siden både vanlige sedaner og større SUV-er er med i testen, har vi ikke vurdert bakkeklaringen når vi har satt poengene.

Har du behov for en firehjulstrekker som mestrer svært tøffe veier eller terreng, kan dette være viktig.

Høyeste bakkeklaring i testen har Land Rover med 21 og Suzuki med 18 centimeter. Laveste bakkeklaring har Audi med 12.