BILFABRIKK: Volkswagen er Europas største bilprodusent. Ved deres fabrikk i Dresden kan kjøpere få være med på monteringen av e-Golf’ene. Foto: Volkswagen AG

Skylder på Brexit og nye makroøkonomiske forhold:

Bilmarkedet snur fra vekst til fall

Europas bilprodusenter trodde 2019 skulle by på en vekst i bilsalget, om enn bare på én prosent. Nå reviderer de anslagene, og forbereder seg på et fall.

Publisert Sist oppdatert

ACEA (foreningen av europeiske bilprodusenter) anslår nå at bilsalget i Europa bare såvidt vil tippe over 15 millioner biler i 2019.

Får de rett, vil en fire år lang trend bare forlenges. I 2015 steg bilsalget i Europa med 9,3 prosent. Siden er veksten redusert år for år: 6,8 prosent i 2016, 3,4 prosent i 2017, 0,1 prosent i 2018 og nå altså et fall i 2019 på 1 prosent.

– Ved siden av usikkerheten rundt Brexit og endringer i de markedsøkonomiske forholdene, mener vi tallene viser en naturlig stabilisering av markedet, sier ACEAs generalsekretær Eric Jonnaert.

BILSJEF: Eric Jonnaert, generalsekretær i foreningen av europeiske bilprodusenter, ACEA.

Tallene for bilsalget speiler vanligvis meget godt den generelle økonomiske utviklingen, og ACEA mener det er tilfellet også nå. Men i EUs 2019-anslag er det ventet en BNP-vekst på 1,5 prosent for EU-området samlet.

Den europeiske bilindustrien har over 13,6 millioner ansatte, noe som tilsvarer 6,1 prosent av hele arbeidsstokken i EU.