BESTE VELGÅENDE: Lada 4x4 – tidligere Niva – kom på markedet i 1977, og ble kjent for sin ekstreme framkommelighet, takket være permanent firehjulsdrift og høy bakkeklaring.

Ikonet Lada kapper nytt land:

Åpner showroom i Ulan Bator

Sitter du på mye mongolsk tugrik, kan du sikre deg et splitter nytt eksemplar av det 42 år gamle ikonet Lada Niva. Nå åpner Lada for salg i Mongolia, med nyåpnet showroom i Ulan Bator.

Publisert Sist oppdatert

Lada forsvant offisielt fra det norske markedet i 2002, uten de samme folkeaksjonene som vi har opplevd med enkelte sjokolader og stoppesteder på de lokale bussrutene.

Nye avgiftsberegninger på slutten av 90-tallet, gjorde at merkets eneste kjøpsargumentet – lav pris – mistet all sin tyngde.

Men: Det produseres Lada i en rekke varianter.

Norge er trolig glemt. På styrerommet i byen Toljatii (ja, Lada het Togliatti i en periode) bruker de neppe mye tid på et lite marked der stort sett alt nytt er batterielektrisk.

Les også: Heller en elbil? Her er våre tester!

SHOWROOM: Lada utvider med ny butikk i den mongolske hovedstaden.

Konseptbil

Den svære alliansen med Renault, Nissan og ganske nylig Mitsubishi, bidrar med penger, plattformer og drivlinjer til Lada – og europeiske designere har styrt linjene på flere av de nyere modellene.

I fjor høst viste også Lada konseptbilen 4x4 Vision. Den kommer trolig på markedet i 2020, og er ment som arvtakeren til ikonet Lada Niva.

Eller Lada 4x4 som den nå heter.

Mer enn 42 år etter fødselen, er framkommeligheten like formidabel, takket være permanent firehjulsdrift, høy bakkeklaring og minimale overheng.

Forhåpentligvis er også rustbeskyttelsen og den generelle kvaliteten blitt litt bedre med årene.

Les også: Milliardgjeld etter 15 år med bompenger

NYE TIDER: Lada XRay Cross er en liten SUV-preget bil med relativt moderne linjer.

Identifikasjonskrav

Inntil videre er det ikonet selv som får sin plass i et nyåpnet showroom i Ulan Bator, hovedstaden i Mongolia, som har Russland som nærmeste nabo i nord – og den stadig sterkere stormakten i verdens bilindustri, Kina – i sør.

I følge nettstedet just-auto, sier Lada-ledelsen at det nye showroomet oppfyller «de visuelle identifikasjonskravene til merkevaren, samt standarder for kundeservice». De ansatte har naturligvis også blitt trent opp i salg og vedlikehold av Lada-bilene.

Les også: Dette betyr alle varsellampene på dashbordet

Ambisiøse planer

Lada vil i første omgang tilby modellene Lada Vesta Cross sedan, Lada Vesta SW Cross, samt tredørsversjon av Lada 4x4 (Niva).

Senere kommer modellene Lada Xray Cross, femdørsversjonen av Lada 4x4, samt diverse versjoner av modellen Granta og Largus.

Ladas eksportdirektør Max Missana sier:

– Lada er populære hos lokale kunder på grunn av deres moderne design, innebygde funksjoner og konkurransedyktig pris. Vi har ambisiøse planer for Lada i det mongolske markedet, og med en sannsynlig fornyelse av den russiske statens støtteprogrammer for eksport, vil Lada trolig ta rundt 15 prosent av bilmarkedet i Mongolia.