RÅ: Du vil ikke se mange av disse på norske veier, det er neppe heller ønsket til de som betaler drøye 900.000 for Toyotas råeste serieproduserte bil, GR Supra.

Nå kan legenden Supra kan reserveres:

Gjetter du prisen?

Du må legge drøye 900.000 kroner på bordet for å få maksimalt med sportsbilfølelse og minimalt med passasjerer.

Publisert Sist oppdatert

Toyota GR Supra er en kompromissløs toseter med bakhjulsdrift og 340 hester.

I den japanske bilhistorien har en Supra tilnærmet samme posisjon som en Porsche 911 i den tyske, en Jaguar e-type i den britiske og en Ford Mustang i den amerikanske.

Nå er også bilen tilgjengelig i en nasjon som har gitt verden Think og fem eksemplarer av Troll. Norske kunder kan reservere bilen til en pris på 918.200 kroner.

Les også: Nye RAV4 i test – løfter fornuften til nye høyder

– Utrolig interesse

– Det har vært en helt utrolig interesse i Norge og internasjonalt for denne legenden av en bil. Vi gleder oss til å se den på norske veier i løpet av året, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Kundene kan velge eksteriørlakk og betale et depositum på 20.000 kroner når de bestiller. Antallet biler er begrenset.

De første kundeleveransene skjer i andre halvår.

Les også: Over 2500 nordmenn i kø for Porsche

 

Legendereferanser

Opprinnelig er Supra basert på et annet ikon fra Toyota, 1978-versjonen av Celica. Men Supra fikk litt råere spesifikasjoner, blant annet sekssylindret motor.

I 1986 ble Supra skilt ut som egen modell, og produsert i fire generasjoner inntil produksjonsstans i 2002.  

Nye Supra har også klare referanser til legenden 2000GT, som ble produsert i bare noen hundre eksemplarer på slutten av 60-tallet. Det kommer spesielt frem i det lange panseret og takkonstruksjonen.