MINIMALT: Her kan du skimte den utvendige endringene på Leaf med den nye batteripakken: En blå stripe nederst i fronten.

Nytt batteri og flere hester i Nissan Leaf:

Gir katten i forskjellen

Med mindre du er entusiast og legger merke til den blå stripen nederst på frontspoileren, så er det umulig å se at Leaf har blitt litt ny. Men det kjennes.

Publisert Sist oppdatert

En større batteripakke på 62 kWt har også gitt hele 215 hestekrefter i modellen som har fått navnet Leaf e+. Det er 65 hester mer enn på eksisterende Leaf med batteri på 40 kWt.

Det betyr at relativt trauste Leaf på papiret har de største musklene av alle i klassen.

Kanskje en faktor som gjør at fjorårets mest solgte bil kan ta igjen noen av markedsandelene den har tapt så langt i år.

Men en langt viktigere faktor for de aller fleste av oss:

Også rekkevidden har økt med det større batteriet. Fra 270 kilometer til 385 kilometer. I rekkevidderacet plasserer Leaf seg dermed noen mil bak de koreanske søsknene Kia e-Niro (455 km) og Hyundai Kona (449 km), samt Opel Ampera-e (423 km). Men godt foran BMW i3 (310 km) og VW e-Golf (229 km).

Les også: Leaf eller e-Golf? Her er vår dom

NYGAMMEL: Nissan Leaf har fått et kraftigere batteri, flere hester, bedre rekkevidde og noen nye farger. Men utseendet er ellers det samme.

Formidabel, men dannet

Modellen med den nye batteripakken er utseendemessig kliss lik øvrige Leaf.

Med ett unntak: Den blålakkerte stripen nederst på frontspoileren.

Innvendig har infoskjermen vokst til åtte tommer, i tillegg til at det har kommet noen nye funksjoner i Nissan-appen.

Så mye mer er det ikke å nevne før man tråkker gassen i bånn.

Leaf gir deg en god, gammeldags kickdown-følelse. Pedalen yter litt motstand før den når gulvet og alle krefter mobiliseres. Kraftutviklingen er formidabel, men likevel dannet.

Dette er slett ingen øvelse man bør gjøre i kollektivfelt eller ut av lyskryss der man kommer usedvanlig brått på andre trafikanter.

Les også: Dette betyr alle varsellampene på dashbordet

Gøy? Ja!

Og vi gjentar oss selv: Dagens elbiler har unødvendig mange hestekrefter.

Leaf er kanskje det beste eksempelet.

For to år siden hadde den 109 hester. Mer enn nok til nærtransporten og jobbpendlingen den var beregnet for – og kvikk opp til 60-70 km/t. Med 106 flere hester har den nok krefter til å kjøre fra omtrent alt som ikke må lades.

Unødvendig? Ja. Gøy? Ja!

Prisen på Leaf med ny batteripakke starter på 356.700. Toppmodellen Tekna koster 384.900. Det er omtrent på nivå med Kia e-Niro i øvre del av prissjiktet.

Leaf med det mindre batteriet skal fortsatt selges. Modellen er cirka 60.000 kroner rimeligere, og Nissan mener at denne bilen per i dag tilfredsstiller majoriteten av Leaf-kundene.