SÆRPREGET: Karosseriformen er den samme gamle, men mye er nytt når Kia Soul lanseres i Los Angeles til uka.

Kias særpregede elbil i ny utgave:

Ny Soul, samme kropp

Modellen som åpnet nordmenns øyne for Kia – helelektriske Soul – kommer i ny utgave. Litt penere, litt mer langtrekkende.

Publisert Sist oppdatert

Modellen presenteres allerede på bilutstillingen i Los Angeles i slutten kommende uke. Fra norsk hold vet man foreløpig verken pris eller tekniske data, men de første bilene vil trolig komme til landet på førsommeren.

Bildene viser at den karakteristiske og praktiske karosseriformen forblir uendret, samtidig som spesielt fronten får en del kosmetiske endringer. Forhåpentligvis blir også bagasjerommet noe romsligere.

Les også: Lang kø for lang rekkevidde på ny Kia-SUV

Mest spenning knytter det seg til batteripakken og den reelle rekkevidden.

Som sine teknisk sett nærmest identiske søsken fra Kia og Hyundai, innfrir Soul langt på vei rekkeviddeforventingene vi får fra reklamen:

Drøyt 20 mil under gunstige forhold, 5-6 mil mindre i disse dager.

Men den butte og lite aerodynamiske fronten krever sin energi i høyere hastigheter. Der er for eksempel konsernsøsken Hyundai Ioniq forbilledlig effektiv, med sitt motstandslave karosseri.

Les også: Renere fossilbiler er viktigere enn elbiler

Ny pakke

Uansett kreves det nå klart forbedret rekkevidde for å henge med i utviklingen. Ryktene sier at Soul får den samme batteripakken på 39,2 kWh som er tilgjengelig som den minste av to pakker til både Hyundai Kona og nye Kia Niro Electric. Denne har en realistisk rekkevidde på 30 mil, men i Norge har importøren valgt å droppe denne pakken.

Argumentet har vært at den ikke tilfredsstilte kravene her i kalde nord. Det blir derfor spennende å få de endelige dataene – og ikke minst synspunktene fra Kia her hjemme.

Elbilen med det kasseformede designet og de ofte spennende fargekombinasjonene har gjort Kia til et merkevare også på det norske bilmarkeder. Soul er Norges 8. mest solgte elbil så langt i 2018 og den er solgt i over 15.000 eksemplarer i Norge siden lanseringen i 2014.

Les også: Så lenge må du vente på alle elbil-modellene