ANSIKTSLØFT: Hyundai Ioniq kommer oppgradert til høsten – med bedre rekkevidde og freshere design.

Hyundai fornyer Ioniq:

Øker rekkevidden på elektrisk budsjettvinner

Hyundai oppgraderer Ioniq, og kommer med forbedret rekkevidde til høsten. Prisene på modellene er ennå ikke satt.

Publisert Sist oppdatert

Ioniq har kommet med tre ulike drivlinjer: Hybrid, plug-in og batterielektrisk, men parkerer nå hybriden. Den helelektriske modellen har på 80 og 90 prosent av salget, mens hybriden har solgt helt minimalt.

Batteripakken på den helelektriske økes fra 28 til 38,3 kWt, og det betyr at WLTP-rekkevidden bykser fra like over 200 til 294 km på én lading.

Les også: Her er testene av elbilene du kan velge blant!

Med økning i ombordladerens kapasitet fra 6,6 kW til 7,2 kW vil lading fra 0 til 80 prosent ta 54 minutter på 100 kW-hurtigladestasjon, i følge Hyundai. Antall hestekrefter øker fra 120 til 136.

Dagens Ioniq med såkalt Teknikk-pakke koster 269.000 kroner.

– Vi tror oppgraderingene på den nye utgaven blir svært godt mottatt i markedet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway i en pressemelding.

Oppgraderingen byr ellers på et litt freshere design, nye sikkerhetsfunksjoner, flere tilkoblede tjenester.

Les også: Vår test av Hyundai Ioniq – et kinderegg!

Utvendig kommer bilen med kraftig endret front (med ny grill), mens den innvendig får et helt nytt dashbord (med større infotainmentskjerm).

Plug-in-modellen vil ha samme batteripakke som før (8,9 kWt), med 52 km elektrisk rekkevidde etter WLTP-syklusen.