SALGSTART: Paul Fratter, Fords elbilsjef i Europa, med informasjonssjef Anne Sønsteby i Ford Norge under Mustang Mach-e-lanseringen i Los Angeles mandag. Foto: Peter Raaum

Her får Ford-sjefen kjenne på den norske elbil-manien:

1400 Mustang-bestillinger på det første halve døgnet

LOS ANGELES (Motor): 20 minutter etter lanseringen stod Paul Fratter, Fords elbil-sjef i Europa, med telefonen i hånda og kikket på Mustang-bestillinger som tikket inn fra Norge. Vel var klokka halv fire natt til mandag norsk tid. Men det var definitivt ikke alle som sov…

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Ford lanserte sin første elbil, Mustang Mach-e, i Los Angeles natt til mandag.

20 minutter etter lanseringen lå nordmenn flest under dyna, men i følge Fratters telefon var det allerede registrert 60 bestillinger.

– Her går det unna! sa han og kikket opp et øyeblikk. Og da han senket blikket ned på telefonen igjen…

– 66.

Fortsatt var det gått under en halvtime siden lansering.

Mandag morgen lokal tid i Los Angeles kunne Fratter konstatere at antallet norske registreringer hadde passert 1100.

– Er du overrasket?

– Egentlig ikke. Norge er utrolig langt framme på denne teknologien. Så dette tallet vil stige videre.

Les også: Her slipper Ford prisbomben

Ford-film Mustang Mach-e Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Lover å skaffe nok biler

I USA var det registrert 2400 bestillinger i løpet av det første døgnet.

– Men jeg blir ikke overrasket om Norge passerer det tallet, sier Fratter.

I de øvrige europeiske landene var antallet registreringer nesten ubetydelig, med omlag 10 reservasjoner hver i Storbritannia, Sveits og Tyskland – og noen flere i Nederland.

Mustang-lanseringen foregikk i en hangar like ved LAX-flyplassen i Los Angeles, og Fords elbil-satsing var tema på de fleste av morgensendingene til de største amerikanske TV-nettverkene.

Ford gir ikke opplysninger om verken produksjonsvolum eller salgsmål, men Fratter har vært tydelig på spørsmål om hvor mange biler de kan levere til norske kjøpere.

– Vi kommer til å levere nok biler, sier han.

Men Ford har antydet at de venter norske kjøpere vil stå for halvparten av det europeiske salget.