MER i3: BMW-sjefen Oliver Zipse, her ved siden av det kommende elbil-monsteret iNext under årets Frankfurt-utstilling, lover at populære i3 vil komme med forbedret batteripakke. Foto: Peter Raaum
MER i3: BMW-sjefen Oliver Zipse, her ved siden av det kommende elbil-monsteret iNext under årets Frankfurt-utstilling, lover at populære i3 vil komme med forbedret batteripakke. Foto: Peter Raaum

Den nye BMW-sjefen i intervju:

Lover i3 lengre liv – og lengre rekkevidde

Situasjonen har vært uavklart for lille BMW i3, men nå slår BMW-sjef Oliver Zipse at modellen forblir en viktig del av selskapets elbil-portefølje. Samtidig lover han at i3 enda en gang skal få større batteripakke og lengre rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BMW lanserte i3 i 2013, og solgte i 2018 nesten 37.000 eksemplarer av den lille elbilen.

– Vi vil fortsette i3-produksjonen, ingen tvil om det. Bilen er jo allerede et ikon! Hvilke andre modeller har blitt det på bare seks år? Ikoniske produkter har sin egen logikk, de skal ikke ha en etterfølger, men være tro mot det originale konseptet, sier Zipse i et intervju med Frankfurter Allgemeine Zeitung.

– Etterspørselen er større enn noen gang, og vi skal sørge for at i3 tar enda et steg på rekkevidde, sier Zipse.

– Vi har forlengst avskrevet investeringskostnadene, og tjener nå penger på hver eneste i3 vi produserer. Hvorfor skulle vi gi opp en bilmodell som nå er helt på høyden? Vi er helt sikre på at i3 stadig har et stort potensiale, legger han til.

Men konkret om forbedringene vil han foreløpig ikke være.

BMW lanserte i3 med et 21.6 kWt batteri i 2013 – og dette har blitt oppgradert to ganger, til 33,2 i 2017 og 42,2 i 2019. Men alle disse batteripakkene har hatt samme fysiske mål.

 

Powered by Labrador CMS