SKUFFER: Tesla Model 3 faller ikke gjennom i noen vinterøvelser, men kommer likevel sist når alle testsjåfører summerer poengene sine. Foto: Tomm W. Christiansen

Sveriges største bilmagasin testet fem biler i kulda:

Tesla Model 3 sist i stor vintertest

Mazda 3 vinner klart og Tesla Model 3 ender sist når Vi Bilägare tar med sine fem langtestbiler ut på tøffe vinterveier.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vi Bilägare har fem langtestbiler som de kjører nærmere 100.000 kilometer.

Den testede Tesla Model 3, er en Standard Range Plus med bakhjulsdrift. De fire øvrige bilene er BMW 320d, Mazda 3, Toyota Corolla og Renault Clio.

Bilene gjennomgår et omfattende testprogram, med blant annet målinger av kupé- og stolvarme, kvaliteten på lysene, støynivå og forbruk. I tillegg kjøres bilene på vinterveier av ulik standard.

Detaljer trekker

Som ofte ellers med Tesla, er det detaljkvaliteten som trekker ned. Dette var også en av Motors største minusfaktorer da vi kåret modellen til «Årets beste bilkjøp i 2019».

Vi Bilägare opplevde blant annet at snø trengte inn i frontlyktene og at det lekket vann inn i de bakre sidevinduene.

I tillegg får Model 3 trekk for begrenset fjæringskomfort, sløv lysautomatikk, dårlig stabilitet på løst underlag, lav lastevekt og enkelte kronglete funksjoner. Det siste handler mest om bruken av vindusviskeren.

IMPONERER: Mazda 3 kommer klart best ut av vintertesten til Vi Bilägare.

Mazda klar vinner

Totalt sett, når fem testsjåfører har gitt sine poengsummer, ender Model 3 sist i kvartetten med 18 poeng. Mazda vinner ganske klart – med 48 poeng. Videre rekkefølge: Toyota Corolla (38 poeng), BMW 320d (24) og Renault Clio (20).

Men Model 3 får også ros. Varmeeffekten er god, antiskrenssystemet er strålende og bilen har svært godt lys.

Testen underbygger også Motors solide inntrykk av Mazda 3. Vi Bilägare skriver blant annet dette om testvinnerer: «Det er ikke ofte en bil får så unisont kraftig ros for kjøreegenskapene på glatt underlag».