TOM FOR LUFT: Dette bildet er tatt av en Tesla-eier nå i vinter, da hans Model X plutselig fikk problemer med luftfjæringen.

Model X sliter med luftfjæringen:

Plutselig blir Teslaen «rett og slett helt uten demping»

Et betydelig antall eiere av Tesla Model X har i vinter varslet NAF om plutselige problemer med luftfjæringen på el-SUV-en.

Publisert

– Skadene er så omfattende at bilene må repareres for opptil flere titusener, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Grøtta i NAF Advokat.

Plutselig skjer det på et stort antall Tesla Model X-biler:

Luftfjæringen slutter å virke, og den digre el-bilen som ny koster rundt én million kroner legger seg nesten helt ned på dekkene.

På noen biler, som på denne det er bilder av i denne saken, er kun luftfjæringen foran ødelagt. På andre biler er luftfjæringen ødelagt både foran og bak.

Fortvilte kunder prøver forgjeves å heve bilen ved å trykke på de knappene som normalt skal virke. Men de må gi opp.

Feilen oppstår ofte når bilen står stille ved større temperaturendringer, slik vi har hatt i vinter.

– Ikke brukerfeil

NAF får nå et stort antall henvendelser fra medlemmer med 2016- og 2017-modeller, altså biler som for en stor del fortsatt er innenfor fem års reklamasjonsrett.

Omfanget henvendelser er så stort at NAF har stor grunn til å tro at det gjelder mange av de solgte bilene fra de to årene.

– Den gjennomgående feilen er at bilene rett og slett blir helt uten demping, sier advokatfullmektig Hans Jørgen Grøtta hos NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Antallet henvendelser til NAF tilsier at det ikke kan være brukerfeil, men at det er et kvalitetsavvik eller en produksjonsfeil på disse årsmodellene, mener NAF.

– At det skjer ved større temperaturendringer støtter vårt syn om at det kan være en produksjonssvakhet, sier han, og legger til:

– Teoretisk kan man kjøre bilen. Men det er det jo ingen som ønsker når alle humper og ujevnheter gir slag og betydelig støy.

– Ikke hyggelig

På Tesla-forum i sosiale medier er det flere Tesla Model X-eiere som forteller om hva som har skjedd.

– Jeg kan ikke kjøre bilen fordi den har sunket helt ned foran, skriver en fortvilet kunde.

En annen kunde fikk ikke dekket reparasjon, fordi Tesla mener det er slitedeler, mens en tredje kunde forteller at Tesla først krevde 36.000 kroner for utbedring.

– Til slutt godtok de reklamasjon. Godt det ordnet seg, men det var ikke et hyggelig verkstedbesøk, skriver kunden.

Skal holde lenge

Reparasjon koster ifølge NAF fra drøyt 10.000 kroner til nærmere 50.000 kroner – avhengig av hva som må gjøres. Mange får det dekket, men praksisen varierer – og mange får det ikke dekket, ifølge NAF.

NAF har også grunn til å tro at problemene har blitt utbedret fra og med 2018-årsmodellen.

– Fra 2018 fikk modellen nye komponenter og et annet system, sier Grøtta.

LITEN KLARING: Hjulbuen ligger nesten oppå dekkene.

NAFs tekniske fagavdeling mener luftfjæring har en forventet holdbarhet på minst 150.000 kjørte kilometer, forutsatt normal bruk og vedlikehold.

NAF krever derfor kostnadsfri reparasjon for biler som er inntil fem år gamle.

Dette sier Tesla

Motor har spurt Tesla Norge om hvor omfattende problemet med luftfjæringen er. Dette svarer deres senior kommunikasjonsrådgiver Even Sandvold Roland på epost:

– Luftfjæringen i våre biler er gjenstand for slitasje, på samme måte som luftfjæringen i andre biler som er utstyrt med dette. Det er normalt at luftfjæringen kan trenge service etter mange år i bruk og høy kilometerstand på bilen.

Han skriver videre at «Tesla dekker service på luftfjæringen, såfremt bilen er innenfor garantitid og garantivilkårene ikke er brutt».

– Kunder som har spørsmål om bilen sin kan kontakte oss. Eventuelt reparasjonsbehov håndteres fortløpende på nærmeste servicesenter, skriver han.