FOR(D)VIKLINGER: Ford hevder nå at en programvareoppdatering av Mustang Mach-E skal hindre flere havarier.

Seks Mustang Mach-E berget i bakkene:

Slik skal Ford løse «Geiranger-saken»

Ford har jobbet på spreng for å finne ut hvorfor seks nye Mustang Mach-E har stoppet momentant i bakkene ned til Geiranger. Problemet skal kunne løses på en drøy halvtime.

Publisert Sist oppdatert

(PS: Denne saken er oppdatert kl. 23.15 med nye kommentarer fra Ford Norge)

Tirsdag kveld melder Ford til Motor at en oppdatering av programvaren til nyeste versjon, vil forhindre liknende opplevelser som er rapportert inn til Motor de siste dagene.

  • Hele svaret fra informasjonsdirektøren i Ford Norge kan du lese nederst i denne saken.

Motor fikk flere tips om splitter nye utgaver av Ford Mustang Mach-E som har stoppet i de bratte utforkjøringene ned til Geiranger, og senere blitt hentet og fraktet videre på bergingsbil.

Lesere har sendt bilder av Mustanger som har stått merkelig plassert i veibanen, mens resten av ferietrafikken har tatt en sving rundt – som om det ikke var mange nok fra før.

Også i Mustang Mach-E-eiernes eget forum på Facebook ble det rapportert om liknende opplevelser.

En frustrert eier fikk stans rett utenfor et hotell, og måtte hente ut all feriebagasje innen bilen ble dratt opp på bergingsbilen. En scene de fleste forbipasserende oppfattet som en særdeles arrogant innsjekking.

UBEHAGELIG: Eierne av Mustangene som plutselig stanset i den berømte «Ørneveien» ned til Geiranger, rapporterer om en delvis dramatisk, og svært ubehagelig, opplevelse.

Seks på to uker

Episodene ble bekreftet av Karl Martin Rønneberg, som er bilberger med base i Eidsdal. Han jobber blant annet på oppdrag fra NAF.

– Jeg har har hatt seks berginger av samme bilmodell på 14 dager, sa Rønneberg – og bekreftet at det handlet om Mustang Mach-E.

– Samtlige berginger har skjedd i bakkene ned mot Geiranger. Motoren har stoppet og hjulene har låst seg. Eneste løsning har vært å få dem opp på flaket, forklarte den rutinerte bilbergeren med snart 30 år i bransjen.

Ford Norge sier dette er «en sikkerhetsfunksjon som slår inn grunnet software bug».

Rett til verksted

Et par av eierne Motor har vært i kontakt, forteller at de opplevde situasjonen som delvis dramatisk, og svært ubehagelig, da de ble stående bom fast i de svingete og bratte utforkjøringene på Norges mest berømte turistvei.

Bilene deres ble fraktet til nærmeste verksted, enten til Stryn eller til Ford i Ålesund. Den gode beskjeden nå, er at det i følge Ford bare tar 30-45 minutter å fikse problemet.

Bilberger Rønneberg har en oppfatning av hva som er problemet:

– Bilene er kjørt med maks regenerering nedover for å lade batteriet, slik mange er blitt anbefalt. Det har gitt altfor mye lading, og batteriet et blitt for varmt. Når dette skjer, går hele bilen i lås for å forhindre overoppheting.

Ford svarer

Motor har vært i jevnlig kontakt med Ford Norge om episodene i Geiranger. Dette er siste oppdatering fra informasjonsdirektør Anne Sønsteby :

«Vi har blitt gjort oppmerksom på et veldig lite antall Mustang Mach-E i Norge, hvor den elektriske motoren har stoppet opp i bratte nedoverbakker. Det er en programvareoppdatering tilgjengelig for kunder hos alle våre forhandlere som løser dette problemet. Alternativt kan kundene også få oppdatert sin Mustang Mach-E med en Power-Up via OTA-oppdateringer som vil være tilgjengelig som en del av vår neste 21B-oppdatering - som vil skje i tidsrammen september/oktober i år.»