Nye elbil-modeller i kø:

Når bør du egentlig slå til med bilkjøpet?

Utviklingen på bilmarkedet går raskt og det kommer stadig nye modeller som presterer bedre – og kanskje også gir deg mer for pengene. Så når bør du slå til?

Publisert

– Det perfekte bilkjøpet kommer aldri til å komme. Venter du på det, kan du ende opp med å vente for evig. For ja, det vil alltid komme noe bedre rundt neste sving, sier Anette Berve, forbrukerrådgiver i NAF med elbil som et av sine spesialfelt.

Når det er sagt mener hun at man som forbruker ikke trenger være redd for at de store kvantesprangene på utviklingen av nye biler, nærmere bestemt elbiler, vil skje med det første.

– Disse kvantesprangene er kommet i år. Det vil si biler med bedre rekkevidde, da snakker vi 30-40 mil, og bedre ladehastighet, mellom 100 og 150 kW.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TESTANSVARLIG: </span>Anette Berve, testansvarlig for bil i NAF, i godt selskap med nye elbiler under rekkeviddetesten i fjor.
TESTANSVARLIG: Anette Berve, testansvarlig for bil i NAF, i godt selskap med nye elbiler under rekkeviddetesten i fjor.

Berve fremhever også det store utvalget av forskjellige typer elbiler som nå finnes på markedet vil dekke behovene til de aller fleste. Inkludert biler som kvitterer ut firehjulstrekk, hengerfest og mulighet for taklast, selv om de foreløpig ikke er mange.

«Det perfekte bilkjøpet kommer aldri til å komme.»

Anette Berve, NAF

– Men det er ikke lenger bare de dyreste merkene som kan gi deg en familiebil med disse egenskapene, samtidig som du får god rekkevidde. Nå finnes det alternativer i de aller fleste prisklasser.

– Hvor viktig er rekkevidden for bilens pris?

– Rekkevidde koster. Mitt råd er å tenke nøye gjennom behovet ditt. Hvor kjører du i hverdagen? Hvor stor bør bilen være? Hvor ofte er du på langkjøring? Trenger du en bil som kan gå til hytta? Hvordan er lademulighetene i tilfelle på den strekningen?

Det store spørsmålet

Thor Egil Braadland jobber som ansvarlig for myndighetskontakt i NAF. Han og politisk rådgiver Kathinka Thilert i NAF lanserte nylig NAFs laderapport 2021 med tittelen «Skal alle med – må noe skje».

Her påpeker de en rekke svakheter ved ladeinfrastrukturen i Norge, med tanke på at antallet elbiler øker kraftig og at det politiske målet er at nybilsalget kun skal bestå av nullutslippsbiler i 2025.

– Er det rekkevidde eller lademuligheter som blir det viktigste for kjøperne?

– Det er dette som er det store spørsmålet framover. I en stor undersøkelse vi har gjort oppgir litt flere at de spurte at batteristørrelse er viktigere enn hurtigladebehov. Men dette kan endre seg.

– Bedre ladeinfrastruktur gjør behovet for store batterier mindre – på samme måte som større batterier underveis gjør behovet for lading underveis mindre. Hvordan dette utvikler seg må vi følge med på. Dette vil være avhengig av hva bilprodusentene gjør, og hvordan arbeidet med å bygge opp en ladeinfrastruktur, samt utviklingen av batterier og biler, sier Braadland.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VENTER MOMS:</span> Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF.
VENTER MOMS: Thor Egil Braadland, ansvarlig for myndighetskontakt i NAF.

Noen biler vil bli dyrere

I sitt arbeid opp mot politikere er Thor Egil Braadland oppdatert på bilavgifter, og påpeker at flere partier ser ut til å være enige om å innføre moms på de dyreste elbilene, det vil si alt av elbil over 600 000 kroner.

Både Ap, Høyre og SV har landet på denne modellen.

«Flere mener batteristørrelse er viktigere enn hurtigladebehov. Men dette kan endre seg.»

Thor Egil Braadland, NAF

– Det er stor sjanse for at momsen blir innført fra neste år uansett hva slags regjering Norge får. Det vil være første skritt mot at alle elbiler får moms. Hvordan og når dette skal trappes opp er det ingen partier som har villet fortelle oss.

Braadland understreker at det i første omgang er summen over 600 000 som blir ilagt moms.

Kjøper du for eksempel en av de dyreste elbilene til 800 000 kroner, vil du da betale 25 prosent ekstra av 200 000 kroner, altså 50 000.

– ­I en vurdering av når du skal gjøre et bra bilkjøp er det fint å være klar over dette. Husk at en bil bestilt i november som leveres i januar får moms ut fra når den leveres, ikke når den bestilles, sier Braadland.

Beintøff konkurranse

Geir Kristoffersen, daglig leder av analyseselskapet Rødboka som følger det norske bilmarkedet tett, tror det er den økende konkurransen som kommer til å påvirke de generelle bilprisene i tiden som kommer.

Til fordel for bilkundene.

– Flere attraktive kommende modeller som Nissan Ariya og Tesla Y vil gi økt konkurranse blant de som skal selge elbiler. Konkurransen kommer til å bli beintøff. Vi har allerede sett at Tesla har kuttet prisen på Model 3, at Nissan fulgte opp med å senke prisene på sin kraftigste Leaf og at ID.3 reduserte prisene.

Kristoffersen mener det han kaller «en tilnærmet priskrig» i bilbransjen kommer til å fortsette, da mange aktører ønsker både å sikre og å beholde markedsposisjoner.

«På bruktmarkedet er det masse å velge mellom, og det viser at den norske bilparken fortsatt er fossil»

Geir Kristoffersen, Rødboka

Settes under press

– Hva med bruktmarkedet?

– Vi kommer til å se den samme mekanismen der. På bruktmarkedet er det masse å velge mellom, og det viser at den norske bilparken fortsatt er fossil. Oppkjøpere kjøper opp og selger videre, men alt vil settes under press, det er det jeg opplever.

– Så jo lenger du venter, jo bedre kjøp?

– Ja. Svaret på når du treffer med bilkjøpet ditt er at jo lenger du venter, jo bedre bilkjøp kan du gjøre.

– Hva vil være god biløkonomi her og nå?

– For kjøperen som ikke har så mye å rutte med vil det være å kjøpe en elbil med mindre rekkevidde, eller å beholde og kjøre den bilen du har til den ikke har noe mer å gi.

Hyppigere lading

Når det gjelder brukte elbiler understreker Thor-Egil Braadland at du før du kjøper en brukt elbil selvsagt må sjekke muligheten for å lade der du bor – og ladenettverket på lengre strekninger der du kjører, eller ønsker å kjøre.

– For du kommer til å måtte lade hyppigere med en brukt elbil, sier han.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LADESPESIALIST:</span> Jan Tore Gjøby, her fotografert ved døra på en Audi e-tron han kjørte i Motor og NAFs rekkeviddetest i fjor sommer.
LADESPESIALIST: Jan Tore Gjøby, her fotografert ved døra på en Audi e-tron han kjørte i Motor og NAFs rekkeviddetest i fjor sommer.

Noen som passer for meg

Jan Tore Gjøby er spesialist på lading og ladeinfrastruktur og driver rådgivning- og opplæringsselskapet eMobility Norway. Han har kjørt 400 000 kilometer i forskjellige elbiler.

Og her er det ingen ladeangst å spore.

«En knallgod brukt elbil er for eksempel BMW i3.»

Jan Tore Gjøby, eMobility Norway

Gjøby har blant annet kjørt en elbil med 20 mil rekkevidde fra Fredrikstad til Italia. Noe han er inne på er for spesielt interesserte…

– Men generelt er ikke problemet rekkevidden. Utfordringen ligger i å få på plass en robust ladeinfrastruktur. 150 kW vil holde for de aller fleste, selv om ladefarten vil variere. Vi trenger også mer offentlig saktelading, der må kommunene gjøre en jobb.

– Hva tenker du om brukte elbiler?

– Jeg tenker at mange vil kunne finne brukte elbiler på markedet nå. En knallgod brukt elbil er for eksempel BMW i3, som har batteriteknologi med termostyring, sier Jan Tore Gjøby som er utdannet ingeniør.

Fornuftig med bruktbil

Når det gjelder spørsmålet om å kjøpe brukt, mener Anette Berve at det alltid er fornuftig å kjøpe bruktbil. Mye av verditapet på bilen vil da være tatt.

– Hva med brukte elbiler?

– Her begynner det også å bli en del alternativer. Det er greit å se litt på hva du skal bruke bilen til, før du bestemmer deg. Så langt er erfaringen at modeller som Hyundai Kona, Kia e-Niro, e-Soul og e-Golf holder seg godt.