KLATRER TIL TOPPS: Dette ble Europas mest solgte elbil i april.
KLATRER TIL TOPPS: Dette ble Europas mest solgte elbil i april.

Første SUV på elbil-toppen:

Nå er denne VW-modellen allerede historisk

ID.3 var en milepæl i Volkswagens historie, men nå har den større ID.4 brutt en barriere som kan vise seg vel så attraktiv for selskapet.

Publisert

ID.4 er den første SUV-modellen som har klatret til topps på salgslisten i Europa, i følge apriltallene fra analyseselskapet Jato Dynamics.

Tidligere er det mindre biler, og i særdeleshet Renault Zoe, som har vært tradisjonelle volumvinnere blant de elektriske bilene i det europeiske markedet.

De siste årene har de mellomstore SUV-ene tatt stadig større i det globale bilsalget, men modellutvalget har vært mildt sagt beskjedent i denne klassen blant elbilene.

Med VW ID.4, Skoda Enyaq, Volvo XC40, Ford Mustang Mach-E og de kommende Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y og Nissan Ariya er denne modellklassen plutselig blitt helt dominerende.

Som i Norge har disse bilene blitt populære også på kontinentet.

– Som ventet er det SUV-ene som står for den neste fasen i elbil-utviklingen. At ID.4 tar ledelsen er bare begynnelsen på el-SUV-trenden, og vi venter at flere modeller vil følge ettersom etterspørselen stiger, sier Felipe Munoz, analytiker hos Jato Dynamics.

Men det skal straks legges til: Volumene er fortsatt svært beskjedne. Totalt ble det solgt 7335 ID.4 i Europa i april, mens VW-kollega ID.3 var nærmest med 5735. På tredje var nevnte Zoe med 4015.

Ford Kuga var mest solgte ladehybrid med 4171 eksemplarer foran Volvo XC40 med 3798.

Blant bilene med forbrenningsmotorer hadde Peugeot de to første plassene med 18.387 solgte av modellen 308 og 18.328 av modellen 3008.

De samlede nybilsalget steg hele 261 prosent fra fjorårets nedstengte koronamarked, men var 23 prosent bak 2019-tallene. Lavutslippsbilene hadde en markedsandel i Europa på 15 prosent.