RINGENES HERRE: Nye Audi A8 ble vist første gang i forbindelse med den nye Spiderman-filmen. TIl Norge kommer bilen i september. Foto: Produsenten

Ringenes herre fornekter seg ikke:

Nye Audi A8 masserer føttene dine og lader uten ledning

Nye Audi A8 er proppfull av ny teknikk av alle slag – noe nyttig og en del ikke like nyttig.

Publisert Sist oppdatert

Er det for eksempel nyttig at du kan stå utenfor og parkere den med mobiltelefonen?

At bilen masserer føttene dine?

Eller at den ladbare hybridutgaven kan lades uten ledning?

Bilen ble første gang vist i den nye Spiderman-filmen. Her er noen av høydepunktene, slik Audis utviklingssjef Peter Mertens selv ser det.

Knappene forsvinner

Audi har lenge holdt fast ved bruken av analoge knapper og bryter. Nå erstattes de fleste av store berøringsskjermer.

Foran girspaken finnes en start-knapp, en volum-knapp og tre andre knapper. Resten styrer du med fingrene på dataskjermer.

48 volt elektrisk

Nye A8 får et 48 volts elektrisk anlegg og et lithium-ion-batteri som skal drive de store strømbrukerne som starter, servostyring og servobremser.

Denne teknologien gjør at bilen kan ta vare på bremseenergien og rulle fritt med avslått motor. Dette skal bidra til kraftige kutt i drivstofforbruket.

Bilen har fortsatt et «gammeldags» 12 volts system som driver det mindre strømkrevende utstyret.

Kjører selv

Audi hevder at dette er den første bilen i verden som kommer til å oppfylle den såkalte Grad 3 av selvkjøring.

Det betyr at sjåføren lovlig kan ta blikket fra veien under kjøring i opptil 60 km/t – under spesielle forutsetninger som at veimerkingen er klar og tydelig.

Fortsatt gjenstår en del ting før bilen kan bli godkjent for dette.

Parkerer med mobilen

Nå behøver du ikke lenger sitte i bilen for å parkere den. Med en app på mobilen kan du stå på utsiden og starte hele prosessen. Så ordner bilen parkeringen selv.

Uten bulker på nabobilen får vi håpe.

Les også: Dette er bilene som er enklest å stjele

Et kamera ser dumpene

Et kamera i frontruten på A8 ser dumper i veien foran bilen.

På hvert hjul sitter en liten elmotor som på et par millisekunder kan heve og senke fjæringen slik at du kan passere dumpen nesten umerkelig.

Masserer føttene

Massasje i ryggen på førersetet er tilgjengelig på en gode del nye biler i dag.

Audi tar det hele ett skritt, eller en fot, videre og har bygget inn et system som også masserer føttene dine. Det vil si dersom du sitter i baksetet.

Denne massasje-funksjonen befinner seg nemlig i ryggen på passasjersetet foran.

Les også: tre dager forhåndsbestilte 1.500 Audis elektriske SUV

Lader uten ledning

Nye A8 kommer i en ladbar hybridutgave med en treliters bensinmotor kombinert med en elektrisk motor som til sammen gir 449 hester og 700 newtonmeter trekkraft.

Bilen skal klare 50 kilometer på strøm, ifølge Audi.

Akkurat dét er ikke så spesielt.

Det spesielle er at A8 blir en av de første bilene der batteriet lades uten ledning. Du parkerer rett og slett bilen over en ladeplate i garasjen, som automatisk starter å lade lithium-ion batteriet i bilen med 3,6 kW.

Styrer og trekker på alle fire

For å gi bedre styrerespons under sportslig kjøring og kortere svingradius i bykjøring, får A8 styring på alle fire hjul.

Bakhjulene styrer med eller mot styreretningen avhengig av bilens hastighet.

Quattro permanent firehjulstrekk blir også standard på nye A8.

Sensorer over alt

For å overvåke alt som skjer rundt bilen og skaffe informasjon til nødbrems og selvkjørende systemer, har A8 en mengde sensorer og kameraer:

  • 12 ultrasoniske sensorer rundt hele bilen.
  • Fire 360 graders kameraer i fronten , sidespeilene og bak.
  • Et kamera i toppen ev frontruten.
  • Fire mellom-distanse radarer i hjørnene på bilen.
  • En langdistanse-radar i fronten.
  • Ett infrarødt kamera (for nattsyn) i fronten.
  • En laserskanner i fronten på bilen.

Til Norge i september

Den norske importøren vil ikke avsløre nøyaktig når bilen kommer til Norge eller hva den vil koste. Til Sverige kommer imidlertid bilen i september, og de er sikkert det samme i Norge.

Der koster rimeligste utgave for øvrig 870.000 kroner. I Norge blir den i hver fall ikke billigere.