IMPONERER: Lille BMW i3 er solid på rekkevidde – og lader imponerende bra. Foto: Tomm W. Christiansen

Rekkevidde- og ladetest: BMW i3 120Ah

Eldst, men fortsatt hypermoderne

Selv sju år etter debuten på det norske markedet, er det høy etterspørsel etter BMWs elbilpionér. Det forstår vi godt.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Motor og NAF har testet rekkevidden og ladeevnen til 20 elbiler vinterstid.

BMW i3 var en liten elbil-sensasjon da den ble lansert i 2013. Og fortsatt framstår den som hypermoderne med sitt spesielle design, store og smale hjul, karosseri av diverse lettmetaller og bakovervendte bakdør.

Utstyrsnivå: «Fully Charged» (alt utstyr inkl, også vinterhjul) som i tillegg hadde «Sportspakke», hvilket betyr design-elementer fra i3s (sorte skjermbreddere etc).

Dekkdimensjon: 155/70/19 (bruker 20-tommers felg på sommerdekk).

Så langt kom vi:

i3 har en oppgitt rekkevidde på 310 kilometer. Vi kom 245,8 kilometer. Ved 19 gjenstående kilometer kom første varsel - en hvit varseltrekant og melding om kort rekkevidde. Ved 9 gjenstående kilometer lyste et varsel om batterilading, samtidig som fargen på søylen som viser batterikapasitet, skiftet fra blå til oransje.

Bilen opprettholdt komfort, effekt og styreegenskaper helt til den stoppet. 

Slik ladet den:

BMW oppgir at du skal bruke 39 minutter på å lade til 80 prosent ved å lade på en 50 kW-lader. Vi brukte 40 minutter. i3 lader like godt i vår vintertest som sommertesten, og holder en jevn ladekurve hele veien til siste prosent. Faktisk avslutter vi med 49 kW på 80 prosent. Det er imponerende for den lille bybilen.

Øvrig inntrykk av bilen:

En bil som primært trives best i urbane strøk, med beskjedne dimensjoner og et design som fortsatt er stilig, ikke minst innvendig. Fungerer også bra på landevei, men litt stiv. Og hjulstøyen – spesielt på sommerdekk – føles høy for mange.

Gå tilbake til hovedsaken om testen her!

Importørens kommentar:

– Ikke behov for noen kommentarer, men når dere velger å starte testen uten forhåndsvarming så vil det naturlig nok gi en viss form for avvik, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.