TRAFIKKFARLIG BRU: Noen hundre meter etter at firefeltsveien slutter, vil bilistene fortsatt møte denne gamle, smale, trafikkfarlige brua på europaveien, med fartsdump foran. Foto: Geir Røed

Her er unntaket fra «helhetlig veibygging»:

Ny motorvei ender i gammel, trafikkfarlig bru

Dette møter bilistene på den nye motorveien i Buskerud: En gammel, trafikkfarlig bru med fartshumper – og 40 kilometer fartsgrense. Ikke før nærmere 2030 vil ulykkesfellen forsvinne.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Samferdselsmyndighetene har de siste årene fått mye skryt for helhetlig veibygging. Det bygges milevis med motorveier i ett jafs – noe som var helt utenkelig for bare et par tiår siden.

Men på E134 i Buskerud finner vi unntaket fra helhets-tankegangen.

På begge sider av Kongsberg, og under byen, bygges 13 kilometer med ny motorvei. Sørvest for byen, ved Meheia, ender den fine motorveien nesten umiddelbart i gamle Kobbervoll bru.

Les også: Vil bruke 10 millioner på å flytte bomstasjon

Skilter ned

Den trafikkfarlige brua kommer så brått på at Statens Vegvesen innfører tiltak når den nye motorveien åpner til vinteren.

– Vi skilter ned hastigheten fra 90 km/t til 70 km/t 4-500 meter før motorveien avsluttes, sier Tom Hedalen, prosjektleder for motorveiutbyggingen.

Flere ulykker

Det gjør de lurt i, mener Rune Elvik, forsker på trafikksikkerhet i Transportøkonomisk Institutt (TØI).

– Når man kjører en viss tid på motorvei med høy fart blir man vant til farten – og kan dra den med seg til neste veistandard. 13 kilometer er lenge nok til at man blir vant til høy fart, sier Elvik.

TØI gjorde i 2014 en undersøkelse som viste at slike standardsprang fører til flere ulykker.

Les også: Fikk en haug med rundkjøringer

– Ingen overdrivelse

– Det er ingen overdrivelse at det blir standardsprang, sier ordføreren i Kongsberg, Kari Anne Sand (Sp).

Hun og flere andre Buskerud-politikere har forgjeves forsøkt å få utvidet motorveiprosjektet slik at den farlige brua ble byttet ut med en ny nå.

Men det gikk ikke. Ny bru gir ikke nok nytteverdi for pengene.

Åtte-ni år

– Vi diskuterte da vi var i planfasen om vi skulle bygge lenger. Men vi ble enige om å ta brua i neste delutbygging, sier regionveisjef Kjell Inge Davik til Motor.

Vegvesenet er nå igang med reguleringsarbeidet for fortsettelse av motorveien. Men det er ikke bevilget penger til utbyggingen.

– Slik det er nå kan det bli syv, åtte, ni år før ny bru står klar, sier regionveisjefen.

Les også: Åpnet ny motorvei på Sørlandet