STRÅLER: Skoda Superb i oppfrisket utgave, er blitt enda mer elegant og sporty. Men den viktigste endringen er at den nå kommer som ladbar hybrid. Foto: Skoda

Skoda Superb som ladbar stasjonsvogn:

Ypper til familiekrangel med ladekabel

AMSTERDAM (Motor): I Volkswagen snakkes det om å gjenskape merkeprofilene som tidligere skapte en naturlig avstand fra Volkswagen ned til Skoda. Forståelig. Superb er minst like bra som Passat – men billigere.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Store Superb blir første ladbare hybrid fra Skoda. Den skal klare 55 kilometer på ren strøm.

Spørsmålet dukker opp omtrent like hyppig som det kommer en ny modell fra konsernet som lager Seat, Skoda, Audi og Volkswagen i ganske like størrelser: 

Vil ikke denne bilen stjele kunder fra de andre merkene i konsernet?

Med nye Superb stiller vi spørsmålet nok en gang – og gjerne med et utropstegn bak i tillegg. For Superb er en minst like bra bil som Passat.

Kanskje litt lekrere også? Og definitivt rimeligere.

I den grad konsernledelsen ser på dette som et problem, så er det kanskje på tide å differensiere merkene i sterkere grad igjen, slik vi innimellom hører signaler om. 

Seat for de sporty.

Skoda for de pengebevisste.

Audi for de pengesterke. 

Volkswagen for folk flest. 

Les også: Skoda lover full familiepakke for elbil-pengene

En testvinner

Skoda er en av få bilprodusenter som har klart å selge noen biler uten ledning de siste årene. Primært takket være Octavia med diesel og firehjulsdrift, som har mange tilhengere med – ja, tilhengere.

Veldig forståelig, etter Motors oppfatning. I 2018 var dette både Norges mest solgte diesel og mest solgte stasjonsvogn – og en testvinner her hos oss.

LADBAR: Lokket som viser at denne Skodaen kan lades. Den første av en hel rekke kommende modeller. 

Superb er en enda litt bedre bil. Men også enda litt dyrere. Og når prisen begynner å nærme seg det som ofte omtales som premiumnivå, så ser kundene mot mer anerkjente merker. Derfor er ikke Superb noen storselger i sitt sjikt, slik Octavia er i klassen under. Til tross for klasseledende plass og krefter.

Skodas første ladbare drivlinje kan hjelpe en hel del. Superb skal klare 55 kilometer på strøm. Vår prøvekjøring i Amsterdam indikerte at dette er oppnåelig under ideelle forhold. Den solide rekkevidden fikk vi for øvrig også dokumentert da vi testet Passat GTE i Tyskland tidligere i sommer.

Les også: Ypper til kamp i barnehagen

Utslippsfritt

Alt tilsier at bilene holder det de lover. Brukt på riktig måte, er altså dette en ideell familiebil for mange. Du kan kjøre utslippsfritt i hverdagen og bekymringsløst til hytta med full bil og lavt tidsbruk.

Drivlinjen kjenner vi fra nye Passat GTE, som Motor har testet til en svært høy poengsum: Bensinmotoren på 156 hester og elmotoren på 116 hester gir en systemeffekt på 218 hester, koblet sammen med en sekstrinns dobbeltklutsjautomat (DSG) og forhjulsdrift. 

Den samme teknologien får vi også se i kommende versjoner av helt nye Golf og Skoda Octavia.

Dette fungerer utmerket. Silkemykt på strøm, sømløst i bedagelig hybridmodus og herlig spenstig når alle kreftene brukes samtidig. Superb oppfører seg som tyske biler flest, stramt og stabilt. Men litt mykere enn de fleste i landeveistempo. Det liker vi. Støykomforten fra underlaget er også akseptabel, selv på grovere asfalt.

Les også: «Elbiler? Det finnes ingen etterspørsel!»

TRADISJONELT: Instrumentpanelet er oversiktlig og lettbetjent, på typisk Skoda-vis.

Ikke utpreget billig

Instrumentpanelet er klassisk og enkelt, kanskje litt kjedelig ved inngangen til 2020. Men lett å betjene. Alt er elegant å se på, og kvaliteten i materialene er høy – selvsagt litt varierende for utstyrsgradene. 

Men i en blindtest ville selv ikke en rutinert bilreporter klare å skille en Superb fra en bil i premiumklassen, la oss si konsernsøskenet Audi A4.

Og i kjent Skoda-stil får du noen finesser ingen andre har: Paraply i døren, to elegante filtvesker med varmetepper, trakt til spylervæsken, isskrape i tanklokket og en finurlig holder til mobilen i midtsetet bak.

Selv om Skoda ikke lenger er noe utpreget billigmerke, så er prisen fortsatt et kjøpsargument. Med omtrent samme utstyrsvalg, havner en ladbar Superb rundt 30.000 kroner under en ladbar VW Passat, og faktisk også litt under den litt mindre Kia Optima. Prisen starter på 411.600, mens dyreste versjon («Lauren & Klement») koster 470.700 kroner. Vår favoritt, «Sportline», koster 456.700 kroner.

Les også: Fyller på med kompakt-SUV

EUROPA OVER, NORGE UNDER: Nordmenn velger stasjonsvognvarianten av Superb, men den kommer altså også som sedan. Superb er uslåelig på beinplass i baksetet, og bagasjerommet er også svært stort (510 liter), selv om hybridteknologien stjeler over 100 liter.

 

Dyp lojalitet

Vi kan ikke tenke oss så mange andre grunner enn dyp lojalitet til ett av de andre merkene eller en gunstig pris på innbyttebilen, for å velge noe annet enn Superb.

Ser vi bort fra nettopp Passat, så er Superbs største utfordring den kommende bølgen av SUV-er med samme type ladbare teknologi – og til og med firehjulsdrift. 

Og selvsagt alle dem som vurderer en liten grad av elektrifisering opp mot hundre prosent elektrifisering - og som ender på det siste.

Superb kommer i fire utstyrsnivåer («Ambition», «Style», «Laurin & Klement» og «Sportline») med blant annet oppgradert infotainmentsystem, forbedrede assistansesystemer og Led Matrix hovedlys som standard. Spesielt «Sportline», med sine svarte lister og innfatninger, skiller seg ut fra de øvrige litt mer glinsende utstyrsversjonene.

I den litt skarpere blå- eller rødfargen er dette en bil som mikser eleganse og sport bedre enn de fleste i denne klassen. Men miksen av bensin og strøm er definitivt viktigere.