HEMMELIG TEST: Her er en hvit Prius med høyreratt ute og tester firehjulsdriften under norske forhold på Golsfjellet.

Prius med firehjulsdrift utviklet med norsk hjelp:

På hemmelig test i Norge

En Toyota Prius med høyreratt og hemmelig firehjulsteknologi under skallet var på test i Norge for tre år siden. I disse dager kommer de første offisielle bilene på veien.

Publisert Sist oppdatert

Det norske markedet er opptatt av både hybrider og firehjulsdrift. Derfor har Norge vært sentral i arbeidet med å få Prius med firehjulsdrift til Europa. Opprinnelig var den kun tiltenkt det japanske markedet.

- Da vi ble oppmerksomme på at Prius var tilgjengelig med firehjulstrekk i Japan tok vi raskt kontakt med Toyota Europa.

Vinteren 2016 fikk vi besøk av et team bestående av teknikere fra Japan og ansvarlige fra det europeiske hovedkontoret.

Sammen med våre eksperter testet de en japansk høyrerattet Prius AWD på krevende vinterføre på Golsfjellet, bekrefter informasjonssjef Espen Olsen i Toyota overfor Motor.

Les også: Snart er annenhver Toyota i Europa elektrisk

OBSERVERES: Teknikere sjekker hvordan Priusen tar seg fram på norske vinterveier.

Og bilen overbeviste også under krevende nordiske forhold. Hybridpionéren får både forbedret framkommelighet og en smule bedre kjøreegenskaper. 

- Den tok seg vesentlig bedre frem på hytteveier og løst underlag sammenliknet med en vanlig Prius. Vi ga noen innspill på endringer av tractionkontrollen, for å gjøre systemet enda mer intuitivt, sier Olsen.

Resultatet var at Toyota Europe godkjente modellen for bruk i Europa. Og nå er den klar for Norge.

En elmotor på bakakslingen kobles til ved igangsetting og i hastigheter inntil 10 km/t - eller etter behov, altså når framhjulene mister grepet.

Motoren er gjort så lett og kompakt som mulig, og skal ifølge Toyota ha svært liten påvirkning på bensinforbruk og bagasjevolum.

Les også: Dette er verdens dyreste bil

Utseendemessig er selve karosseriformen den samme som tidligere, men det særpregede lyktedesignet er blitt mer dempet foran og bak.

Smak og behag avgjør om det er blitt til det bedre, men her er det selvsagt et større internasjonalt marked som legger premissene.

De tidligere hvite innvendige lakkflatene på instrumentpanelet er nå blitt svarte. Eksisterende kunder vil også registrere detaljer som nye tekstiler i setene, et annet mønster på felgene og noen nye lakkfarger.

Les også: Audi har seigpint alle nysgjerrige - Motor har testet e-tron

OVERBEVISENDE: Nye Toyota Prius kom seg godt fram på krevende norsk vinterføre.

Toyota lover også et lavere støynivå. Om dette gjelder veistøyen eller den karakteristiske akselerasjonstøyen gjennom den trinnløse girkassa, gjenstår å se. Prius med firehjulsdrift får en startpris på kr 328.500 kroner, og finnes i tre utstyrsgrader.

Motor vil komme med en første prøvekjøring av bilen på snø mandag 18. mars og en større test i midten av april.

FACELIFT: I forbindelse med lanseringen av firehjulsdrift, har Prius fått litt endrede lykter foran og bak.