SKANDALE-SUV: Porsche Cayenne er den mest solgte dieselen fra Porsche – og hadde, sammen med Panamera, motorene som ble avslørt i dieseljukset.

Porsche dømt for dieseljuks:

Fikk bot på over 5 milliarder

Tyske påtalemyndigheter er ikke nådige mot sportsbilgiganten. Rollen i «Dieselgate» har endt i en bot på 535 millioner euro – over fem milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det finnes mange Porsche-fans som mener at sportsbilgiganten burde holdt seg til bensinbiler.

Vi tipper noen i ledelsen sier seg enig i disse dager.

Boten – som ifølge Reuters er på 535 millioner euro, over fem milliarder norske kroner – følger i rekken av erstatninger, søksmål, oppsigelser og rettsaker etter den største skandalen i bilhistorien. 

Det var Porsches eiere, Volkswagen, som først ble avslørt av amerikanske myndigheter.

Les også: Dieselbilen er død, hilsen Porsche

Saftig for VW

Tyskerne hadde programmert dieselmotoren til å kjenne igjen prosedyrene for testing av utslipp og forbruk i de amerikanske laboratoriene, slik at motorens ytelser kunne endres under disse testene.

Dermed kom bilene ut på det amerikanske markedet med kunstig lave tall for utslipp og forbruk.

Logisk nok er det også Volkswagen som har fått de saftigste bøtene i etterkant. Rundt 30 milliarder euro, nærmere 300 milliarder norske kroner. Men også et annet datterselskap, Audi, er blitt kraftig tappet fot både penger og ære.

Les også: Skroter bensinmodellen

Ja, takk

Porsche har akseptert boten. Men de tyske påtalemyndighetene presiserer at det ikke vil påvirke de pågående straffesakene mot enkeltpersoner i Porsche-systemet.

Etterforskningen har avslørt at det planlagte jukset startet allerede i 2009, og at personer på nivåer langt under ledende stillinger, har kjent til dette.