LADBAR: BMW 3-serie i ladbar versjon blir ganske sikkert den mest solgte modellen på det norske markedet. Foto: BMW

Her er årets nyheter fra BMW:

Filmer ulykker og stopper av seg selv

BMW er kjent for sin kjøreglede. Men hvis, la oss kalle det kjøresorgen, inntreffer – så kan en ny BMW stanse og parkere automatisk i veikanten om sjåføren har koblet ut fullstendig.

Publisert Sist oppdatert

Nye motoralternativer, nye ladbare hybrider, mer teknikk og tilpasning til nye EU-direktiver er nøkkelord når BMW kommer med nye årsmodeller i løpet av sommeren og høsten.

Ikke minst kommer deres rimeligste SUV – X1 – som ladbar hybrid. Det kan du lese mer om her.

Her er de andre viktigste nyhetene:

2-serien: Den ladbare hybriden med firehjulsdrift får et nytt og større batteri. Dermed skal den elektriske rekkevidden øke med mer enn 25 prosent, opp til 47 km. Prisen starter på 382.500 kroner.

3-serien: Siste generasjon ble lansert med sedan-versjonen i Norge i mars. I sommer kommer det flere nye motoralternativer. Den ladbare hybriden 330e (fra 457.400 kr.) er ventet å bli den mestselgende modellen, og får en samlet effekt på 252 hk. Effekten kan «boostes» midlertidig med ytterligere 41 hk fra den elektriske motoren, og 0-100 km/t går på 6,5 sekunder. Den elektriske rekkevidden oppgis til opptil 60 km. M340i xDrive (fra 810.500 kr.) er betegnelsen på den foreløpige toppmodellen, med 374 hk./500 Nm., og 0-100 km/t på 4,4 sekunder. Senere i år kommer også 3-serie stasjonsvogn, selvsagt kalt Touring.

POPULÆR: BMW 330s Sedan.

 

5-serien: Den ladbare hybriden får større batteri, mer standardutstyr og vil også bli tilbudt med firehjulsdrift. Den helelektriske rekkevidden øker ifølge BMW med mer enn 30 prosent, opp til 64 km. Versjonen med firehjulsdrift skal nå opptil 57 km. V8-motoren oppgraderes til 530 hk./750 Nm. På de mest eksklusive modellene blir laserlys tilgjengelig som ekstrautstyr. Det betyr at fjernlysene får en rekkevidde på opptil 650 meter.

8-serien: Coupé og Cabriolet ble lansert i begynnelsen av året. Nå utvides motorutvalget med en sekssylindret bensinversjon på 340 hk i modellen 840i xDrive (fra 1.260.300 kr.) Senere i år lanseres 4-dørs versjonen Gran Coupé. Toppmodellen med betegnelsen M8 vil også komme på alle de tre variantene.

UT PÅ TUR: BMW 8-serie.


X5: Det kommer tre nye motoralternativer til modellen som ble lansert i november i fjor. En ny diesel-innstegsversjon får en firesylindret motor på 231 hk/540 Nm. I den andre enden av skalaen kommer en V8 med bensin og 530 hk/750 Nm. Den store SUV-en gjør da unna 0-100 km/t på 4,3 sekunder. Volumselgeren i Norge blir den ladbare hybriden, BMW X5 45e xDrive (fra 845.000 kr.), som får en samlet effekt på 394 hk./600 Nm. Oppgitt elektriske rekkevidde: Opp til 80 km.

X7: Den store SUV-en kan nå også bestilles med en V8-bensinmotor på 530 hk og et dreiemoment på 750 Nm. Til tross for proporsjonene, går 0-100 unna på 4,7 sekunder. Startpris: 1.833.200 kroner.

RASK KOLOSS: Store BMW X7 akselererer fra 0-100 på under 5 sekunder, men først må du legge nesten to millioner på bordet.

Les også: Skifter fra bakhjul- til forhjulstrekk på nye 1-serie

Smil til kamera

I tillegg til nye motoralternativer, kommer det også en del ny teknikk. BMW Drive Recorder er et system, som bruker kameraene i bilens ulike førerassistansesystemer til videoopptak av bilens omgivelser.

Videoopptaket kan startes når som helst, og har en varighet på 40 sekunder per klipp. De lagrede opptakene kan enten ses på i displayet i instrumentpanelet eller eksporteres.

Hvis det skjer et uhell, blir de siste 20 sekundene og de neste 20 sekundene automatisk lagret.

Modellene X5, X7, 8-serie og 3-serie med tilvalg av førerassistanse-systemer, kan nå selv senke hastigheten og kjøre trygt inn til veikanten hvis føreren ikke viser tegn til bevissthet.

Samtidig tennes bilens varsellamper og det automatiske nødanropet (112-sentralen) aktiveres. Funksjonen kan også aktiveres av andre i bilen ved å trykke på håndbrems-knappen.

Føreren kan avbryte nødstopp-funksjonen ved å trå på en pedal eller bevege på rattet for å signalisere sin bevissthet.

Tidligere har denne funksjonen kun vært tilgjengelig i markeder utenfor Europa.

Les også: Her er alle de beste elbilene akkurat nå

Må gi lyd

Fra i sommer blir alle nye elektrisk drevne biler lovpålagt å gi fra seg lyd når bilene kjøres helelektrisk. Akustisk varsel for fotgjengere blir dermed standard for samtlige av BMWs ladbare hybrider, i tillegg til helelektriske BMW i3.

Lydgeneratoren vil alltid være aktiv når bilen startes og lyden er høyere i hastigheter mellom ca. 5 km/t og 30 km/t.

I hastigheter mellom 30 km/t og 50 km/t avtar lydnivået suksessivt, og i hastigheter over 50 km/t er den avstengt. Lyden som skapes er målt til maksimalt 63 dB og oppleves ikke som sjenerende for fører eller passasjerer.

NB! Det er viktig å merke seg at BMW oppgir rekkevidde basert på en overgangsnorm fra gammel (NEDC) til ny (WLTP) målemetode for forbruk og utslipp. Når bilene blir målt etter en ren WLTP-norm, vil rekkevidden bli lavere.