FAVORITT: T-Cross har kommet på markedet som den minste av VW-SUV’ene – og fått en strålende mottakelse. Foto: Volkswagen AG

Klassen med små- og kompakt-SUV’er vokser mest:

Dette er bilene Europa vil ha

Fallet i det europeiske bilsalget er i ferd med å flate ut. Samtidig er det én bilklasse europeere virkelig har fått opp øynene for: Små og kompakte SUV’er er det eneste segmentet med prosentvis salgsvekst på over 10 prosent i mai.

Publisert Sist oppdatert

Fire modeller har hatt ualminnelig gode salgstall:

Volkswagen-SUV’ene T-Roc og den nye T-Cross er tatt virkelig godt imot, i tillegg til Hyundai Kona og billige Dacia Duster hadde sterke salgsmåneder.

For Europa-markedet samlet hadde dessuten de helelektriske bilene en vekst på 83 prosent, men stadig på forsvinnende små volumer.

Det skriver analysebyrået JATO i sin siste månedoppdatering, i følge Just-Auto.com.

Blant selskapene har særlig Volkswagen og PSA Group hatt en god måned.

Les også: Forventer doblet SUV-salg kommende 10 år

Virkelig oppsving

Etter mer enn et halvt års sammenhengende fall i salgstallene fra september til mars ble mai den andre måneden med forsiktig vekst i Europa (0,2 prosent), men ikke mer enn tallene for årets fem første måneder samlet viser en nedgang på 2 prosent til 6,91 millioner biler.

– Det er fortsatt en lang vei å gå før vi får et virkelig oppsving på elbilene, så inntil videre er det SUV-salget som er bilprodusentenes beste håp for å få solgt biler i Europa, sier JATOs analytiker Felipe Munoz.

SUV-salget var opp 10 prosent i mai, og samlet utgjorde SUV-modellene 37,2 prosent av alle nybilregistreringene. Blant disse igjen stod små og kompakt-SUV’er for 81 prosent.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Dyrere og kulere

Blant kompakt-SUV’ene lå VW Tiguan, Peugeot 3008 og Nissan Qashqai på salgstoppen.

– Konsumentene fortsetter å vise sviktende interesse for tradisjonelle kombibiler, og det forsterkes av at produsentene i liten grad kommer med nyheter i denne klassen. Derfor blir små og kompakte SUV’er det mest ettertraktede segmentet. De er kanskje litt dyrere, men har kulere design og mer komfort. For ikke å glemme at det stadig kommer nyheter blant SUV’ene, sier Munoz.