DEN NESTE SJEFEN? Klaus Frölich er overbevist om at bensin- og dieselbilene vil ha en sentral plass til langt utpå 2040-tallet. Foto: BMW

BMW-topp tror elbil-euforien er overdrevet:

– Dieselbilene vil overleve i minst 20 år

BMW-sjefene snakker intenst om elektrifisering ut av den ene munnviken. Men fra den andre kommer klassiske toner. – Skiftet til elektrifisering er overdrevet, sier konsernets utviklingsdirektør Klaus Frölich.

Publisert Sist oppdatert

– Batterielektriske biler koster mer enn biler med forbrenningsmotor på grunn av prisen på råvarene til batteriene. Dette vil bare fortsette, og kan faktisk forverre seg når etterspørselen etter disse råvarene øker, sa Frölich under BMW-arrangement i München denne uka, skriver Automotive News.

Ironisk nok er Frölich en av to kandidater som trekkes frem som mulige erstattere for dagens BMW-sjef Harald Krüger – som angivelig sitter utsatt til, nettopp fordi han ikke har hatt nok fart på elektrifiseringen.

BMW-styret (hvor også Frölich sitter) samles for å avgjøre Krügers skjebne i midten av juli.

Les også: BMW med tre nye elbiler på vinterøvelse

Lik null

Frölichs regneøvelser gjør det ikke lettere å forstå hvorfor svakt elbil-tempo kan tvinge frem endringer i ledelsen.

– I beste fall vil elektrifiserte biler utgjøre 30 prosent av salget vårt i 2025, hvilket betyr at minst 80 prosent av våre biler vil ha forbrenningsmotor. BMW forventer at dieselbilene vil overleve i minst 20 år til, og de bensindrevne i minst 30, sier han.

– Vi ser at ladeinfrastrukturen er lik null på steder som Russland, Midt-Østen og de vestlige delene av Kina. Der vil de være helt avhengige av bensindrevne biler i minst 10-15 år til, fortsetter han.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Stanser produksjon

Frölich anslår at metropoler som Beijing og Shanghai vil ha bare batterielektriske biler innen 10 år, mens europeiske bilkjøpere trolig vil ha større tilbøyelighet til å velge ladehybrider. I de amerikanske markedene ser han for seg et visst elbilsalg på vestkysten og deler av østkysten, men utelukker at de vil overta for biler med forbrenningsmotor.

Ikke desto mindre pågår det en nedskalering i produksjonen av forbrenningsmotorer hos BMW.

Selskapet avslutter produksjonen av sin tre-sylindrede 1.5-liter, og det samme gjelder for den seksylindrede motoren med 400 hester som BMW har hatt i sin 7-serie.

Blant bensinmotorene er det snart slutt for V12’eren, og selskapet baler også med å skape regnestykker for V8-produksjonen som har svarte tall.

Begge disse vil bli ekstremt kostbare under EUs nye utslippsregime.