KLAR FOR KONTAKT: Fortum-sjef Ole Gudbrann Hempel og den kjente elbil-YouTube’er Bjørn Nyland på toppen av Norge, Nordkapp-platået. Foto: Fortum

Strekker elbil-strikken nordover:

Vil bygge verdens nordligste hurtigladenettverk

Det nærmer seg bedre tider for alle de som ønsker seg et hurtigladenettverk langs hovedveiene i nord. Fortum har søkt på Enova-anbudet om å bygge 25 stasjoner i Nord-Troms og Finnmark.

Publisert Sist oppdatert

Enova fikk ikke napp på en tilsvarende anbudskonkurranse i 2016, men nå kan det se lysere ut for elbilinfrastruktur i nord.

Fortum er eneste søker på anbudet.

– Vi er stolte over å være eneste selskap som søker om å få bygge ut det som blir verdens nordligste nettverk av hurtigladestasjoner. Søknaden vår er tuftet på ønsket om å legge til rette for nullutslippsalternativene over hele landet, selv om vi skjønner at det kommersielle potensialet i prosjektet er begrenset på kort sikt, sier Ole Gudbrann Hempel i Fortum.

Les også: Denne bilen gikk 4 mil på 0 prosent batteri!

Større effekt

Fortum har alliert seg med syv lokale kraftselskap i sin søknad til Enova: Varanger Kraft, Nordkyn Kraftlag, Repvåg Kraftlag, Hammerfest Energi, Luostejok Kraftlag, Alta Kraftlag og Ymber er alle med på prosjektet.

Fortum har åpnet for å bygge 26 stasjoner – med inntil 300 kW ladeeffekt.

– En vanlig hurtiglader tilbyr 50 kilowatt effekt. Enova har i sitt grunnlag bedt om at det i Finnmark og Nord-Troms bygges ladestasjoner med 150 kilowatt effekt. Vi mener at vi bør gå for 300 kilowatt for å sikre maksimal langsiktighet når vi starter arbeidet med å elektrifisere bilparken i nord, sier Hempel.    

Les også: Her er alle Motors elbil-tester

Avansert nett

Finnmark og Nord-Troms vil dermed kunne gå fra et nesten ikke-eksisterende ladenettverk, til et av verdens mest avanserte.

Det er ventet avklaring i løpet av august, og Fortum sier de er klare for å starte bygging av hurtigladestasjonene som kan ferdigstilles allerede tidlig i 2020.

– Med de store avstandene vi snakker om i denne delen av Norge er det åpenbart behov for et godt hurtigladenettverk om hele markedet skal velge elektrisk. Infrastrukturen må bygges først, og nå står vi klare for å begynne i Finnmark og Nord-Troms, sier Hempel.