KJØRER PÅ: Hvor skal man plassere bommene som skal finanisere den nye østkorridoren fra Klemetsrud til Alna i Oslo? Statens vegvesen sliter med å finne plass. Foto: Espen Røst

Tett med bomstasjoner i Oslo:

Vegvesenet sliter med plass til nye bomstasjoner

Nå blir det så mange bomstasjoner i Oslo at vegvesenet klør seg i hodet og lurer på hvordan de skal få satt opp enda flere. Løsningen kan være ytterligere takstøkninger i bomringene.

Publisert Sist oppdatert

1. juni skal totalt 84 bomstasjoner være i drift i Oslo. Det blir tre bomringer rundt hovedstaden, i tillegg til egne bompengearmer ut mot Sinsen/Grefsen og Alna.

Motor vet at Statens vegvesen har brukt mye tid på å finne hensiktsmessige plasseringer til alle de nye bomstasjonene.

Nå sliter vegvesenet med å finne plass til enda flere.

Les også: Disse bomprosjektene åpner i år

15 kilometer ny E6

For etter planen skal det om noen år plasseres enda flere bomstasjoner langs E6 på østkanten, for det prosjektet som nå kalles E6 Oslo Øst – og som tidligere het Manglerudprosjektet.

Statens vegvesen planlegger å bygge og utvide 15 kilometer på E6 fra Klemetsrud sør i Oslo til Alna.

Det enorme utbyggingsprosjektet har et prisanslag på 13 milliarder kroner, hvorav åtte milliarder skal finansieres med bompenger.

Meningen har vært å dra inn syv milliarder fra egne bommer, mens ca. én milliard skal finansieres gjennom Oslopakke 3.

Les også: NAF advarer politikerne

Økte satser

Dette blir det nå trolig endringer på.

– Med alle de bomstasjonene som nå settes opp til våren er det knapt plass til enda flere. Det er ikke mange flere hensiktsmessige steder igjen, sier Hilde Ulvik, prosjektleder for Oslo Øst til Motor.

E6 Oslo øst går gjennom alle de tre bomringene rundt Oslo.

Løsningen som nå diskuteres er derfor å finansiere utbyggingen av E6 på østkanten med en ekstra bomavgift i alle de 84 bomstasjonene i bomringene.

– Da blir det i så fall økte satser i bomringene. Økningen vil være spesifisert for E6 Oslo øst, sier Ulvik.

Ikke vedtatt

Det understrekes at ingenting er vedtatt. Dessuten er bompengefremtiden høyst usikker. Om få år kan bompenger være erstattet av veiprising.

Oslo Øst-prosjektet blir dessuten tidligst startet opp fra 2024. E6 fra Klemetsrud til Alna vil i så fall stå ferdig først i 2030.

Her kan du lese om E6 Oslo Øst på sidene til Statens vegvesen.