KREVER INNSIKT: Svinesundsforbindelsen hadde ved forrige årsskifte en effektiv lånerente på rekordlave 0,86 prosent.Det er langt under gjennomsnittet i bompenge-Norge, som er på 2,85 prosent. Foto: Asgeir S. Nilsen

Kritiserer veiprosjekter med høye renter:

– Bompengelån krever finansiell innsikt

Lave renter på bompengeprosjekter krever finansiell innsikt, mener bompengeekspert – som har rekordlav rente på sitt bompengeprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

– Det er ikke bare å høre på hva bankene sier. De skal jo tjene penger, sier Thorleif Haug, daglig leder i Svinesundsforbindelsen.

Svinesundsforbindelsen hadde ved forrige årsskifte en effektiv lånerente på rekordlave 0,86 prosent.

Det er langt under gjennomsnittet i bompenge-Norge. Gjennomsnittet er på 2,85 prosent. Det er også milevis unna bompengeprosjektene med de aller høyeste rentene.

Noen av bompengeprosjektene her til lands har opptil seks prosent i lånerente på lånene sine.

Andelen lån på fastrente er en viktig årsak til renteforskjellene.

I en rapport understreker Vegdirektoratet at det også har betydning om det er stilt garantier fra fylkeskommunene og kommunene, og hvilke krav Stortinget har stilt for rentesikkerhet på det enkelte bompengeprosjektet.

I noen bompengeprosjekter har flertallet på Stortinget krevd forutsigbar rente – som innebærer fastrente.

– Må ha kunnskaper

Men Thorleif Haug etterlyser også finansiell innsikt i styrene for bompengeselskapene. I flere bompengestyrer sitter det politikere uten finansiell kunnskap.

– Man må ha kompetanse og kunnskap til å utfordre långiverne, sier Haug til Motor.

Han har styrt flere bompengeprosjekter gjennom sitt selskap Bompengerådgivning. Nå er han 75 år og holder på å trappe ned, men er fortsatt daglig leder i Svinesundsforbindelsen.

Les også: Så mye må du betale i bompenger i år

– Uheldig råd

Svinesundsforbindelsen har gode betingelser også fordi bompengeselskapet i motsetning til alle andre eies av staten, og har lånt av Norges Bank.

Likevel er det flere andre bompengeprosjekter som har nesten like lave renter.

Bompengeprosjektene på E134 Stordalstunnelen og på riksvei 3/riksvei 25 i Løten og Elverum har lånerenter på litt over én prosent – alt til flytende rente.

Haug er kritisk til at Vegdirektoratet for noen år siden anbefalte bompengeselskapene å binde rentene for å sikre seg.

– Det var etter min mening et uheldig råd, og ingen fornuftig løsning den gangen. Det er ikke galt å binde renten. Men da må man være veldig bevisst på både rentenivået og hvordan markedet ser ut fremover i tid, sier Haug.

Les også: Bomringenes far ville sagt nei til bompenger i dag

Økt fastrenteandel

Oslopakke 3, den store bypakken for Oslo og Akershus, hadde ved siste årsskifte en gjennomsnittlig effektiv lånerente på 3,74 prosent, mye på grunn av høy fastrenteandel.

Styret i Fjellinjen, som drifter bompengeordningen i Oslo, har nå et ønske om en lavere andel fastrente. Likevel har andelen fastrente steget det siste året.

Nå i februar 2019 er fastrenteandelen på over 90 prosent, fordi man har valgt å ikke kjøpe seg ut av dyre fastrenteavtaler – og heller har betalt ned på lån med flytende rente.

Det går flere år før de høye rentene til Oslopakke 3 blir lavere.

– De dyreste fastrentene på rundt fem prosent går ut i 2023-24. Da blir det merkbart lavere, sier økonomisjef Magne Larsen i Fjellinjen.

Les også: Nå må elbilene betale bompenger i Trondheim også

– Ikke bare negativt

Direktør Marius Maske i Vegamot, som drifter bompengeordningen mellom Trondheim og Stjørdal, mener fastrente ikke nødvendigvis er negativt.

Også på dette prosjektet er lånerentene høye, etter krav fra Stortinget om forutsigbar rente.

– For å si det slik, hvis man ikke sikrer seg mest fastrente og de flytende rentene går opp, må gjerne innkrevingstiden for bompengene forlenges. Hvem får da skylden, spør Maske.

Les også: Bompenger i 51 år mellom Trondheim og Stjørdal