FAMILIEFAVORITTEN: Skoda Octavia er Norges mest solgte dieselbil. Foto: Produsenten

Finalist til Årets beste bilkjøp 2019:

Skoda Octavia – vi skjønner at dette er mange familiers favoritt

For noen år siden – før de mange SUV-ene og før myndighetene ville ha oss over på strøm – ville en Octavia vært favorittbilen til mange familier. At den fortsatt selger så bra, forteller oss alt om kraften i denne bilen.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Octavia Style (diesel, firehjulsdrift, automat, hengerfeste)

Pris: 417.319 kroner

PLUSS: Plass, pris, diesel, 4x4

MINUS: Utgående modell, kun fossile motorer

ÅRLIGE KOSTNADER:

Renter på lån: 5.611 Forsikring: 6.651 Verdifall per år:  50-60.000 Service/vedlikehold:  7.200 Dekk:  4.050 Forbruk:  14.080 Bompenger:  18.144 Trafikkforsikringsavgift: 2.865 Til sammen:  113.110 Pris per km: 7,54 kr

Vi finner mye interessant på registreringsstatistikken som er i ferd med å sluttføres for 2019.

For eksempel det overlegne volumet av Tesla Model 3 (nummer 1), det oppsiktsvekkende antallet utgående e-Golf (nummer 2) og den overraskende høye plasseringen til svært dyre Audi e-tron (nummer 4).

Men kanskje må vi ned til plass nummer 12 for å finne den største overraskelsen på verdens mest elektrifiserte bilmarked.

Der ligger Skoda Octavia. Norges mest solgte diesel.

Les også: Se vinneren og finalistene til Årets beste bilkjøp 2019

Legger du til firehjulsdrift, automat, mest plass og solid hengervekt, så nærmer du deg en komplett norgesbil.

Den gunstige prisen gjør det hele ganske fullkomment. Bortsett fra en ganske avgjørende faktor her i Norge:

Den er helfossil. Og primært diesel.

I 2020 kommer den også som ny modell, blant annet som ladbar hybrid.

Det gir deg mulighet til å kjøpe en allerede prisgunstig bil med solide rabatter mot tampen av året. Men litt ut i 2020 kjører du altså «forrige modell».

Octavia er klassens mest stillegående bil, bedre enn langt dyrere biler.

Fjæringskomforten er god, og karosseriet med de store og rette vinduene, gjør den mer oversiktlig enn konkurrentene.

Mange liker det rene, funksjonelle utseendet – som fikk en vellykket facelift for noen år siden. Interiøret derimot, begynner å bli litt aldrende.