HOPPLA: Byton M-Byte under test i svinekalde omgivelser med villhester som publikum i Indre Mongolia nord i Kina.

Luksus-SUV på vintertest:

Elektrisk kuldetest for nytt publikum

Elbiler er nytt for mange, og garantert også for denne flokken: Byton har vintertestet sin nye M-Byte i 30 kuldegrader blant villhester i Indre Mongolia de siste ukene.

Publisert Sist oppdatert

Kinesiske Byton, etablert med deltakelse av toppnavn i den europeiske og amerikanske bilindustrien, står for en av bilårets mest spennende lanseringer når de første M-Byte-modellene triller ut av fabrikken senere i år.

Byton har varslet to batteripakker for sin første SUV, og med den største skal M-Byte klare gode 500 km.

Les også: «Vår bil vil revolusjonere bilindustrien», hevder Byton-topp

To pakker

Testene i Mongolia skal avdekke hva batteriene leverer når temperaturen dukker ned mot 30 kalde. Og etter noen tusen kilometers kjøring på spesialanlegg ute i villmarka har ikke Byton justert hva vi kan vente oss.

M-Bytes to pakker er på henholdsvis 71 kWh/oppgitt rekkevidde 400 km og 95 kWh/oppgitt rekkevidde 520 km.

Bilen med det største batteriet vil ha mulighet for firehjulstrekk, den minste kommer med bakhjulsdrift.

Byton hevder at de nå har testet rundt 100 prototyper av M-Byte under reelle kjøreforhold i USA og Kina.

De første M-Byte-modellene skal leveres fra fabrikken i Nanjing til kinesiske kunder i høst, og kommer til Europa mot slutten av 2020.

Selskapet har antydet priser ned under 350.000 kroner for innstegsmodellen.