LØNNSOMT: Stadig flere velger å betale for å få unnagjort dekkskiftet – og etterspørselen etter dekkhotell er økende.

Stadig flere velger dekkhotell:

Vi kjøper oss ut av hjulestria

Dekk og felger blir bare større og tyngre. Nordmenn betaler gjerne noen tusenlapper i året for å slippe belastningen ved hjulskift.

Publisert Sist oppdatert

En ny undersøkelse viser at godt under halvparten av oss tar dekkskiftet med egen rygg og muskelkraft.

Det er markedsanalysebyrået Infact som har gjort undersøkelsen på vegne av dekkforhandleren Dekkmann.

Et representativt utvalg bestående av over 1000 personer fra begge kjønn, i alle aldersgrupper og fra hele landet ble spurt. Forutsetningen var at de eier egen bil.

Av de som ikke skifter selv, svarte over 34 prosent at jobben ble gjort enten på verksted eller dekkhotell.

Les også: «De beste resultatene vi noengang har fått i Motors dekktest»

– Vi ser at flere og flere benytter seg av profesjonelle verksteder og dekkhotell. Da vi gjennomførte en liknende undersøkelse for fem år siden, svarte 25 prosent at de fikk profesjonelle til å gjøre dekkskiftet for seg, og nå er vi på nesten 35 prosent, sier produktsjef i Dekkmann, Torleiv Dalen Haukenes.

Blant kvinnene i undersøkelsen var det kun 12 prosent som svarte at de hadde skiftet dekk selv det siste året.

35 prosent av dem svarte at partneren hadde byttet dekk, mens 40 prosent hadde brukt verksted eller dekkhotell.

I aldersgruppen 65 pluss svarte nesten 47 prosent at de hadde skiftet dekk på verksted/dekkhotell, mens bare 25 prosent av de spurte skiftet dekkene sine selv.

Les også: Ikke kjøp dekk før du har sett denne oversikten

Tror på økning

Dekkmann er en av flere aktører som tilbyr både dekkskift og oppbevaring av dekkene på et dekkhotell. Og de opplever at pågangen er økende.

– Det virker som det er en trend i det norske samfunnet å kjøpe seg tjenester som man tidligere gjorde selv. Dette gjelder alt fra å vaske hjemme til å skifte dekk. Med en økende urbanisering er det også flere som ikke har plass til å oppbevare dekkene sine hjemme, og derfor velger et dekkhotell. Vi tror andelen som bruker dekkhotell bare vil øke, sier Haukenes.

Les også: Slik tok Pirelli grep

Hvis man setter bort selve dekkskiftet til profesjonelle, har man allerede betalt omtrent halvparten av hva det koster å oppbevare dekkene på et dekkhotell. Der får man i tillegg dekkene vasket og kontrollert, batteriene på TPMS-ventilen blir byttet ved kontroll og man kan også få hjulene balansert.

– Et annet viktig argument for mange er at man slipper å bære på dekkene selv, rett og slett. Dekk blir større og større, og mange synes det er tungt å bære på dekkene selv. Få husker å varme opp før de gyver løs på dekkskiftet, sier Haukenes, og refererer til Norsk Kiropraktorforening, som tidligere har bekreftet at det er en markant økning i henvendelser under dekkskiftesesongen.

Prisene på dekkhotell varierer avhengig av by og land, dekkstørrelser og eventuelle tilleggstjenester. Her lønner det seg å sjekke. Men en pekepinn kan være 2500 kroner i året for to dekkskift og oppbevaring.