MER ELEGANT: Ny lyktesignatur både foran og bak har gjort B-klasse langt lekrere enn forgjengeren.

Motor har prøvekjørt nye Mercedes B-klasse:

Bedre enn en «jukse-SUV»

Med mindre du ikke klarer deg uten svart dekor og blanke beskyttelsespaneler, så finnes det gode grunner til å kjøpe en B-klasse framfor en tohjulsdrevet SUV.

Publisert Sist oppdatert

B-klasse representerer et segment som har kommet i skyggen av den kraftig voksende SUV-klassen.

Men tar man bort SUV-elementene som signaliserer at de skal tåle et terreng de aldri blir brukt i og, ikke minst – firehjulsdriften – så sitter man igjen med en bil som for eksempel B-klasse.

Les også: Her er den nye el-SUV’en fra Mercedes

En jobb å gjøre

Men først har altså Mercedesforhandlerne en jobb å gjøre med å finne dem som ikke vil ha elbil, ikke hybrid og ikke SUV.

Det blir omtrent som å lete etter en oljepeilepinne i en elbil. Derfor blir aldri B-klasse noen storselger. Men den kan bli et veldig godt valg for de få.

B-klasse har fått ny lyssignatur både foran og bak, og det er ikke ofte slike designgrep har samme effekt som her. Fra å være smålubben og uelegant, er B-klasse blitt en bil som fra flere vinkler er blitt ganske lekker.

Likheten til den litt eldre lillebroren A-klasse er like påfallende som tidligere, men nå passer elementene bedre inn i helheten på den større og rundere B-klassen.

Les også: Nå starter Mercedes salget av unik hydrogenbil

Topp miljø

Men i profil ser du at fasongen er den samme som tidligere. Og da sitter vi med en kombinasjon litt finere enn før: Gamle, gode praktiske egenskaper i ny, frisk innpakning.

Og ennå har vi ikke nevnt det aller beste ved B-klasse:

Førermiljøet.

Riktig nok har dette blitt introdusert i en rekke familiemedlemmer de siste årene, sånn sett er nyhetens interesse noe redusert. Men med mindre du allerede har en ny Mercedes, så vil du ganske sikkert bli begeistret over synet som møter deg når du åpner førerdøren i B-klasse.

Også instrumentpanelet er identisk med A-klasse sitt, bortsett fra en knekk her og et panel der. Interiøret i A-klasse ble for øvrig belønnet med 10 poeng for design da Motor testet bilen tidligere i sommer.

Les også: Dette er elbilene som bilprodusentene planlegger

EKSKLUSIVT: Vi har sett dette instrumentpanelet i flere Mercedes-modeller, men fortsatt virker det friskt og eksklusivt.

Kjøttetende planter

I tillegg til den lange liggende digitale skjermen, får du ratt med berøringsflater og stemmestyringsassistent og de ikke fullt så elegante luftdysene som mest minner om kjøttetende planter.

Under der igjen, en smal linje med betjeningen til blant annet klimaanlegget. Elegant, men ikke så lesevennlig for en litt eldre kundegruppe.

Baksetet er delbart 40-20-40. Det kan justeres i ulike vinkler og også skyves 14 centimeter framover. En finesse du nesten aldri trenger i hverdagen, men som utgjør et hav av plass de få gangene du pakker bilen til de lengste feriene.

Vanligvis er bagasjevolumet på 455 liter. Men det kan økes til 705 når det kniper. Og til 1540 liter med nedfelt baksete.

Les også: «Vi må slutte å demonisere all diesel-teknologi»

FLEKSIBEL: Bagasjerommet kan utvides med mange liter når baksetet skyves framover.

Mer kraftfull

Fra salgsstart blir B-Klasse tilgjengelig med to bensinmotorer på 136 og 163 hestekrefter og tre dieselutgaver på 116, 150 og 190 hestekrefter. Samtlige med automatgir som standard. Foreløpig er det ingen opplysninger om verken elektriske eller hybride varianter.  

Motor prøvde den største bensinmotoren og den mellomste dieselmotoren under vår testkjøring på Mallorca.

Dagens effektive automatkasser fôrer oss med optimalt dreiemoment under hverdagslig kjøring og maksimalt med krefter under litt mer aktiv kjøring – uavhengig av type drivstoff. Forskjellene blir stadig mindre.

Men i en ideell verden – altså en verden der verken avgifter eller klimatrusler eksisterte – ville vi nok valgt diesel i en bil som dette.

Den oppfører seg hakket mer dynamisk og kraftfull.

Les også: Setevarme foran er ekstrautstyr på denne el-SUV’en

Komfort, takk

Mercedes hevder at bilen er blitt mer sporty. Mulig det, men vi prioriterer heller komfort i en familiebil.

Og vi noterte oss at B-klasse har vesentlig bedre fjæringskomfort enn den nevnte A-klassen vi testet tidligere i sommer, riktignok da i den mer sporty AMG-utførelsen.

Støynivået er alltid vanskelig å vurdere. Sydeuropeisk asfalt er finkornet og vennlig. Men vi ble ikke overbevist om at B-klasse er helt i teten på dette feltet.

Aktiv bremseassistent er standard. Selvkjørende egenskaper – som vi finner på luksusmodellen S-klasse - er ekstrautstyr.

De første bilene forventes til Norge i februar.

Les også: Nå er bomringenes far skeptisk til bompenger