IKKE SÅ GOD HANDEL…: Etter 13 verkstedbesøk fikk bilkjøperen medhold i Forbrukerklageutvalget. Foto: Shutterstock (illustrasjonsfoto)

«Strøken bil», sa selgeren:

To dager etter kjøpet fusket motoren

Etter 13 verkstedbesøk for tilsynelatende samme feil sa bilkunden stopp – og fikk medhold i kravet sitt om å heve hele bilkjøpet.

Publisert Sist oppdatert

En østlending kjøpte en fire år gammel stor Mercedes-SUV til 650 000 kroner.

– Strøken bil, sa bruktbilselgeren.

Men bare to dager etter kjøpet nykket bilen under pådrag, og motorlampen begynte å lyse.

Les også: Dette bør du lese før du kjøper bruktbil

13 verkstedbesøk

De neste åtte månedene var bilen inn og ut av verkstedet 13 ganger, uten at problemene ble løst.

Bruktbilbutikken i Follo hevdet det var forskjellige problemer med bilen. De nektet å la kunden få heve kjøpet.

Kunden opplevde imidlertid det samme hver eneste gang: Motoren fusker og motorlampen tennes.

Les også: Forbrukerministeren vil ikke hjelpe

Kunden klaget til Forbrukerklageutvalget, som har gitt kunden fullt medhold. Med henvisning til forbrukerkjøpsloven mener de at feil som av en vanlig forbruker fremstår som de samme, må betraktes som den samme.

Bilkunden får dermed hevet hele kjøpet.

Det innebærer at han får hele kjøpesummen på 650 000 kroner tilbake, i tillegg til nesten ett års renter, mot å gi bilbutikken bilen.

Les også: Brukt i begravelser – får prisavslag