FARVEL, GENÈVE: Volvo-sjef Håkan Samuelsson i sentrum av oppmerksomheten på selskapets stand på Genève-utstillingen i vår, etter at XC40 ble kåret til Årets bil i Europa.

Trapper opp elbil-ambisjonene:

– Annenhver solgte Volvo vil være elektrisk

Volvo forventer at hel-elektriske biler vil utgjøre halvparten av merkets nybilsalg innen 2025.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet har tidligere varslet ambisiøse mål for elektrifisering og annonsert stans i produksjonen av rene dieselbiler fra 2019.

Nå hever Volvo lista enda ett hakk:

  • Helelektriske biler vil stå for halvparten av det årlige bilsalget i 2025.

  • En tredjedel av alle solgte biler vil være selvkjørende.

  • Halvparten av alle bilene vil tilbys gjennom selskapets abonnementsløsning.

Samtidig markerer de bruddet med «den gamle måten» å selge bil på ved å kansellere deltakelsen på den årlige bilutstillingen i Genève – som tradisjonelt har vært Volvos kanskje aller viktigste lanseringsarena.

Les også: Denne Volvoen er et lite stykke Norge

– Endringene i bilindustrien bidrar til at Volvo Cars får nye målgrupper, men også til at vi ser etter nye måter å lansere våre produkter i markedet. Automatisk tilstedeværelse på tradisjonelle bransjearrangementer er ikke levedyktig lenger – vi må skreddersy vår kommunikasjon basert på hva slags type budskap, timing eller teknologi vi presenterer, sier Björn Annwall, senior vice president for strategy, brand og retail i Volvo Cars, i en pressemelding.

Alle bilselskaper snakker i fagre vendinger om den nye tid, men beveger seg med famlende steg. Volvo er blant dem som mest kraftfullt har lagt om strategien så den harmonerer med festtalene.

Les også: Nye V60 er en lekker erstatning

– Kundenes forventninger er i rask endring. Det medfører at Volvo Cars også endrer seg raskt. Tiltakene våre vil bidra til å forvandle Volvo fra å være en rendyrket bilprodusent til også å tilby tjenester direkte til kundene, sier Håkan Samuelsson, president og CEO i Volvo Cars.

Volvo har som ambisjon å ha etablert fem millioner direkte kundeforhold innen midten av det neste tiåret, og det tror selskapet vil sikre muligheter til å kapitalisere på oppkoblede og andre tjenester.

Med elbil-selskapet Polestar og eierandel i Lynk & co (30 prosent) venter Volvo rask vekst:

– Selskapet har gjennomgått en forvandling siden 2010 og blitt en premium bilprodusent. Nå er tiden inne for at denne transformasjonen skal gå over i en periode med vedvarende lønnsomhet på lik linje med andre bilmerker i premiumklassen, sier Samuelsson.   

PS: Volvo Cars oppnådde både rekordhøyt salg og rekordhøy inntjening i 2017, med en økning i driftsresultat på 27,7 prosent og et globalt bilsalg på 571.577 biler.

Les også: Snart kommer Volvos prisvinner som ladbar hybrid