MARKEDSPLASS: Over 70.000 biler ligger ute for salg på Finn pr 10. juni. Foto: Skjermdump Finn

Nå skal det bli lettere å skjønne:

Finn vil merke fullmaktsalg-annonser

Nettstedet Finn vil nå merke annonser for fullmaktsalg. – Bra, sier NAF, som er kritisk til salgsformen.

Publisert Sist oppdatert

Motor har den siste tiden satt fokus på fullmaktsalg av biler. NAF opplever en økning i antallet henvendelser fra medlemmer som har fått problemer etter å ha kjøpt eller solgt bilen sin gjennom et bilfirma som egentlig bare opptrer som mellommenn.

– Vi har faktisk nå helt nylig diskutert om vi skal gjøre denne salgsformen til en egen salgsform for å gjøre det enklere for forbrukerne. Det skjer trolig til høsten, sier Eirik M. Håstein, produktdirektør for motor i Finn.

Les også: Advarer mot fullmaktssalg

– Redusere konfliktene

Markedsportalen er klart dominerende. Ca. 70 000 personbiler er annonsert på Finn.

Annonsene er gruppert i tre grupper; privatsalg, salg av merkeforhandler og salg fra «annet bilutsalg».

VIL ENDRE: Slik har Finn til nå gruppert bruktbiler for salg. Nå vil de også ha inn salg gjennom mellommann som egen gruppe.

– Vi har diskutert dette med Forbrukerrådet som et tiltak for å redusere konfliktene knyttet til denne type salg, sier Finns produktdirektør.

Les også: Facebook utfordrer Finn

NAF fornøyd

NAF er glad for at Finn tar grep.

– Det er positivt, og illustrerer at fullmaktsalg har et visst omfang. Endringen vil klarlegge salgsformen, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat.

Han mener at jo mer informasjon det er rundt et bilsalg, jo bedre er det.